חדשות הארץמבזקים

מתכוננים לצום ט' באב? כך תעברו את הצום בשלום

השנה, יחל צום תשעה באב מחר (שני – 31.7) בשעות הערב ויסתיים למחרת בערב יום שלישי, ט' באב (1.8). כבכל שנה נערכים במד"א בהערכות מיוחדת, כונני מד"א רכובים על אופנועים, צוותי חובשים ופאראמדיקים באמבולנסים וניידות טיפול נמרץ יאבטחו רפואית את המתפללים הרבים הצפויים להגיע לרחבת הכותל המערבי בירושלים וזאת בנוסף לרכבים יעודים של מד"א הכוללים טרקטורון ואופניים חשמליים שינועו במידת הצורך בסמטאות העיר העתיקה.

לקראת צום תשעה באב מפרסם מגן דוד אדום הנחיות לציבור הצמים על מנת שאלה יוכלו לעבור את הצום בשלום ולא יזדקקו לטיפול רפואי. מדי שנה, מטפלים צוותי מד"א בקריאות רבות של נפגעי התייבשות, חולשה, התעלפויות ותשישות כתוצאה מהצום ומהחום הכבד השורר בעונה זו.

ניידת טיפול נמרץ של מד"א בכותל | צילום דוברות מד"א

 

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

הנחיות מד"א: כך תעברו את הצום בשלום:

– ארוחה מפסקת – בכדי להקל על הצום, יש להקפיד על שתייה מרובה לפני תחילת הצום. יש לשתות לפחות שני ליטר של נוזלים ולהפחית את שתיית המשקאות המכילים קפאין (קפה, קקאו, קולה, תה). כמו כן, מומלץ להימנע משתיית משקאות מתוקים המגבירים תחושת צמא ולהימנע ממאכלים מלוחים במיוחד, דוגמת חמוצים ופיצוחים הגורמים לספיחת נוזלים ולצמא. על ילדים שאינם רגילים לצום ואינם נחים במהלך הצום, להקפיד על שתייה מספקת טרם הצום ושהות באזורים מוצלים במהלך הצום. במהלך הארוחה המפסקת, מומלץ לשלב מכל קבוצות המזון, פחמימות מורכבות עם חלבונים וירקות, היוצרות תחושת שובע לזמן רב יותר.

– חולים וקשישים: מד"א ממליץ לחולים ולקשישים להתייעץ עם רופא לפני הצום. על חולים הסובלים מאי ספיקת כליות, ממחלות לב, טרשת עורקים, בעיות בעורקים כליליים, חולי סרטן, מושתלי כליות, לב או כבד להמשיך ליטול תרופות כבשגרה, בשל החשש שהמחלה תחמיר עקב הפסקת נטילת התרופות. כך גם הסובלים מסוכרת, לחץ דם גבוה, אפילפסיה, פעילות יתר\חוסר של בלוטת התריס ומחלות כליות וכבד.

– נשים בהריון: מד"א ממליץ לנשים הרות להיוועץ עם הרופא המטפל טרם הצום ולפעול עפ"י המלצתו.
– פגיעת תפקוד כליות: עקב הימנעות משתייה במהלך הצום, עלולות להיווצר בגופנו אבנים בכליות. מדובר בבעיה נפוצה, המתגלה לרוב בעיתות צום. הסימנים הראשונים לפגיעה במערכות הגוף בשל חוסר נוזלים הם כאבי ראש, טשטוש ראייה ובשלב חמור יותר קשיים במתן השתן ופגיעה במערכות בגוף האחרות. לצמים מומלץ להישאר במקומות מוצלים, ממוזגים ומרווחים.

– התייבשות: על פי תחזית מזג-האוויר, צפוי לשרור במהלך הצום עומס חום בינוני עד כבד בכל חלקי הארץ. טמפרטורות גבוהות, שהייה בחום והימנעות משתייה ומזון עלולים לסכן את הצמים. יש לשים לב במיוחד לילדים וקשישים במידה ושוררים תנאי חום כבד. בכל צורך רפואי יש להזעיק במהירות את מד"א בטלפון החירום 101 או באפליקציית 'מד"א שלי'. במד״א מבקשים מהציבור לשמור על קשר עם בני משפחה מבוגרים על מנת לוודא שהם מרגישים בטוב לאורך הצום.

– יציאת הצום – מומלץ לשבור את הצום בארוחה קלה. להתחיל בשתייה פושרת (לא חמה מדי) מלווה בפרוסת עוגה פשוטה או שתי פרוסות לחם עם גבינה. לאחר כשעה ניתן לאכול ארוחה קלה.

סמנכ"ל רפואה במד"א, ד"ר רפי סטרוגו: "צום ט' באב מתקיים בתקופה החמה ביותר בשנה. על כן אני ממליץ לכל הצמים להקפיד על שתיה מרובה טרם כניסת הצום, לשהות במקומות מוצלים וממוזגים במהלך הצום, להימנע מפעילות גופנית מאומצת ובמקרה של סחרחורות או חשש מהתייבשות יש לשתות ולהפסיק לצום".

ניידת טיפול נמרץ של מד"א בכותל | צילום דוברות מד"א

מומלץ להשתמש באפליקציית 'מד"א שלי' על מנת להזעיק את צוותי מד"א בקו החירום 101

מנכ"ל מד"א, אלי בין: "מדי שנה, צוותי מד"א מעניקים טיפול מהיר ואיכותי לנפגעים כתוצאה מפגעי החום הכבד במהלך הצום. אני ממליץ לציבור להקפיד על שתייה מספקת טרם ייכנס הצום, להימנע מכל פעילות פיזית מאומצת במהלך הצום ולהימצא במרחבים ממוזגים על מנת לצמצם את פגיעות החום האפשריות. אני מזכיר לציבור לחייג למוקד החירום 101 של מד"א בכל צורך רפואי. מד"א יעמוד לשירות הציבור, כבכל יום אחר בשנה, ויטפל בכל קריאה שתגיע אליו".

אמבולנס מד"א בחומות דוד בירושלים | צילום דוברות מד"א
Back to top button