חדשות הארץמבזקים

מועצת הצמחים מזהירה: "אל תקנו אבוקדו בוסר מסוג גליל"

מועצת הצמחים מזהירה את הצרכנים מפני קניית אבוקדו "בוסר" שעלה על המדפים: כמדי שנה, בשלהי הקיץ, מתקרבת "עונת האבוקדו". הימים הללו – סוף יולי ותחילת אוגוסט – הם ימי מעבר בין ה"ריד", הזן האחרון של העונה הקודמת, שצורתו עגולה ככדור וקליפתו קשה וחלקה, לבין ה"גליל", הזן הראשון של העונה החדשה שפירותיו מאורכים, חלקים וקליפתם דקה. פירות ה"ריד" האחרונים נמכרים בתקופה זו במחיר גבוה במיוחד כיוון שאין תוצרת רבה והביקוש גדול.

אורנה סנדל, מנהלת איכות וסטנדרטים בענף הפירות במועצת הצמחים, מסבירה כי "המצב הנוכחי גרם לכך שכמה מגדלי אבוקדו מסוג 'גליל' לא עמדו בפיתוי, והחליטו לשווק לצרכנים פרי מוקדם (בוסר). מי שירכוש כעת אבוקדו 'גליל' יתאכזב מאוד; הפרי המוקדם הזה לא יבשיל, יישאר בלתי אכיל, וקנייתו תסתיים במפח נפש. למרות הפופולאריות הגדולה של האבוקדו, אנחנו ממליצים לצרכנים להמתין עד סוף אוגוסט לפני שקונים אבוקדו מזן 'גליל' ועד סוף ספטמבר לפני שקונים אבוקדו מזן 'אטינגר'".

אבוקדו בשל וטוב למאכל נמדד ברמת השומן שבו. לכל זן רמת שומן מינימלית ייחודית לו, אשר מגדירה את מוכנות הפרי. קטיף מוקדם מדי של פרי אשר עדיין לא הגיע לרמה הנדרשת של שומן יוביל להתכווצות הקליפה, השחרה וריקבון של אזור העוקץ וסביב הגרעין הוא יישאר קשה ובלתי אכיל. ענף הפירות במועצת הצמחים מפרסם מדי שנה תאריכי קטיף ומדדי הבשלה למגדלים ולמשווקים. בנוסף, פועלים אנשי המועצה בשטחי הגידול ובשווקים במטרה למנוע קטיף מוקדם ולוקחים בדיקות למעבדה עבור החקלאים.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

תמונה של אבוקדו מסוג גליל:

ענף האבוקדו הוא הגדול ביותר בענף הפירות (היקף השטח הנטוע: כ-80,00 דונם). יבול האבוקדו בעונת 2016-2017 היה 110,000 טונות, מהם כ-61,000 טונות לייצוא (בעיקר לאירופה, ובשנה האחרונה גם ליפן) וכ-49,000 טונות לשוק המקומי. ייצוא האבוקדו מישראל מוערך בכ-100 מיליון דולר בשנה, ואילו שיעור הצמיחה השנתי שלו עומד על 6%.

לאחרונה הודיעו מועצת הצמחים ומשרד החקלאות כי הם משקיעים 6 מיליון ש"ח במספר מיזמים של מחקר ופיתוח זני אבוקדו (כחלק מהשקעה כוללת של 18 מיליון ש"ח; 6 מיליון ש"ח נוספים יושקעו בענף הבננה ו-6 מיליון ש"ח בענף התמר). המטרה המרכזית של המיזמים הללו היא להגדיל את הייצוא, את כמות יבול הפירות ואת איכותם. כאמור, היקף המיזם בענף האבוקדו הוא 6 מיליון ש"ח לתקופה של 3 שנים (3 מיליון ש"ח משקיע המדען הראשי של משרד החקלאות ו-3 מיליון ש"ח נוספים יושקעו ע"י מגדלי האבוקדו) ומטרתו היא מציאת דרכים להעלאת היבול וכן פתרון לבעיית היבול הסירוגי במטע. את המיזם מובילה ד"ר ורד יריחימוביץ מהמכון הוולקני עם צוות חוקרים מהשורה הראשונה בתחומם. שולחן מגדלי האבוקדו בענף הפירות במועצת הצמחים מלווה את המיזם באמצעות ראובן דור, יו"ר שולחן מגדלי האבוקדו, אודי גפני, המנהל המקצועי של שולחן האבוקדו, ומיקי נוי, המדריך הראשי בשה"מ לענף האבוקדו (שה"מ = שירות ההדרכה והמקצוע של משרד החקלאות). בנוסף למיזם זה, היקף המו"פ בענף האבוקדו הוא כ-4 מיליון ש"ח.

מועצת הצמחים פועלת במישורים הציבוריים והמקצועיים של ענף החקלאות כגורם מרכזי לצד משרד החקלאות וארגוני המגדלים. היא הוקמה בשנת 2004, וכיום מורכבת מ-4 ענפים שונים: פירות, ירקות, פרי ההדר וענף הזית. זוהי מועצה הפועלת על פי חוק הקובע שלמגדלים יהיה רוב במוסדות המנהלים אותה, ולצידם מכהנים במוסדות המועצה נציגי ממשלה, משווקים, יצואנים וצרכנים.

Back to top button