מבזקיםצבא וביטחון

חייל צה"ל זוכה מאשמה לאחר שנחשד בהעברת מידע על פעילות צה"ל

בית המשפט הצבאי התיר לפני מספר ימים לפרסום, כי חייל צה"ל תושב השומרון, אשר נחשד במהלך שירותו הצבאי שמסר ידיעות סודיות לחבריו מההתיישבות בגין פעילות צה"ל כנגד מתיישבים זוכה מכל אשמה. בית המשפט השאיר את צו איסור הפרסום על שמו ופרטיו של החייל. מדובר במקרה שהחל לפני שנה וחצי אשר במהלכו הודח החייל מקורס קצינים.

אילוסטרציה | צילום: דובר צה"ל

את שירותו הצבאי החל אברהם (שם בדוי), בחיל השריון כלוחם ולאחר תקופה יצא לקורס קציני שריון. הסיפור החל במהלך הקורס כשפלוגתו מבה"ד 1 יצאה לתפוס קו באזור שבי שומרון. במהלך הקו נעצר אברהם באופן פתאומי בידי מצ"ח ונחשד כי מסר מידע סודי לחבריו מהשומרון.

החוקרים הטיחו בפניו כי ממכשיר הפלאפון שלו יצאה הודעה אשר עדכנה על פעילות פינוי צפויה באזור, הודעה אשר לטענתם סיכלה את הפעילות אשר הייתה מתוכננת להתבצע כנגד ההתיישבות. בדיונים בבית המשפט הצבאי נאמר כי הוא חשוד בין השאר בריגול ובמסירת ידיעות סודיות.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

אברהם הכחיש מכל וכל את שליחת ההודעה, וביקש מהחוקרים שימקדו אותו באילו הזדמנויות סיפר והעביר מידע לחבריו על מנת שיוכל להגיב. החוקרים סירבו לפרט בטענה שאינם יכולים לחשוף פרטים אלו.

לאחר 11 יום במעצר בכלא 4, שבהם מחסיר למעשה מימי ההכשרה בקורס קצינים, שוחרר אברהם והוחזר לבה"ד 1, שם המשיכו העסקים כרגיל ולא דובר על המקרה כלל. אולם, כעבור שבועיים הובא אברהם בפני 'ועדת סוף', שתדון בכשירותו להמשיך במסלול עקב החסרה של שבועיים מלוח הזמנים. טענותיו בנדון הגיעו למפקד הגדוד, שהחליט להיכנס לעבי הקורה בחקירה שהתנהלה כנגדו. המג"ד הכריע על דעת עצמו כי לאברהם ישנו יד במקרה עליו נחקר, והחליט להדיחו מקורס קצינים.

הדברים התגלגלו עד למפקד בה"ד 1, שאמנם ביטל את ההדחה, אך מנע קבלת דרגה – דבר שמשמעותו בפועל הדחה מקורס קצינים. אברהם הוחזר לחטיבה בה שירת, ושם התקבל כשאות קלון למצחו. הוא שובץ לתפקידים עורפיים, ובילה את שארית שירותו הצבאי שלא כלוחם.

לאחר תקופה נסגר התיק הפלילי כנגדו ונאמר לו כי יישפט בדין משמעתי. רק לאחר שחרורו מצה"ל זומן אברהם לדין המשמעתי. הוא התייצב לאחרונה בפני מפקד האוגדה בה שירת, וחזר בפניו על אמירתו החד משמעית שלא שלח את המסרון ולא מסר מידע סודי לאיש. מפקד האוגדה, קצין בדרגת תא"ל, החליט לזכותו מכל אשמה. בפסק הדין שכתב ציין כי העונשים שקיבל בדיעבד – ימי המעצר והדחתו מקורס קצינים היו בלתי מידתיים, וכי הוא התרשם מרצונו הכן לשרת במילואים ולעודד אנשים נוספים לשרת בצה"ל.

עו"ד אביחי חג'בי מארגון חוננו אשר ייצג את אברהם בכל ההליכים מסר בתגובה: "מדובר בתיק שבתחילתו הצהירו נציגי התביעה הצבאית כי מדובר בעבירת ריגול, הצוער נעצר למשך שבועיים מאחורי סורג ובריח ובסופו של יום זוכה מכל אשמה. אנו עדים למקרה מצער לפיו רק בשל השתייכותו של הצוער לציבור מסוים מצא עצמו חשוד ועצור ללא כל בדיקה יסודית לפני."

עו"ד אביחי חג'בי | צילום: יח"צ
Back to top button