בית כלכלה קונים מוצרי טואלטיקה ברשתות הפארם הגדולות? תחשבו שוב!

קונים מוצרי טואלטיקה ברשתות הפארם הגדולות? תחשבו שוב!

בדיקת משרד הכלכלה חושפת: מחירי מוצרי טואלטיקה ברשתות הפארם הגדולות בישראל גבוהים בכ- 20% מרשתות שיווק המזון הגדולות. למרבה ההפתעה, בתי המרקחת הקטנים, שלא נהנים מכוח קניה משמעותי, נמצאו אף הם זולים בכ- 20% מהפארמים הגדולים. מחיר הסל הגבוה ביותר עומד על 599 ₪ ברשתות הפארם הגדולות, לעומת הנמוך ביותר שעומד על 500 ₪ בפארמים הקטנים





בהינתן תחשיב הכולל מבצעים משולבים הפער עומד על כ-7.8% (בכדיי לזכות בהנחה נדרש הצרכן לרכוש מוצרים שספק אם יש לו צורך בהם במועד הקניה)
משרד הכלכלה, הרשות לסחר הוגן ורשות ההגבלים העסקיים מקדמים צעדים שמטרתם להגביל את כוחם של רשתות בעלות כוח שוק גדול המנצלות את הצרכנים, ולהגביר את השקיפות למטרת צרכנות נבונה
שר הכלכלה, אלי כהן: " ישנם גורמים עסקיים בשוק אשר פועלים ליצור יתרונות לגודל, שלא במטרה להיות תחרותיים כלפיי הצרכן, אלא בכוונה לגבות מחירים מופרזים. העסקים הקטנים, שלא נהנים מכוח קניה מול היבואנים, מצליחים להיות אטרקטיביים יותר מבחינת המחירים. נפעל לקדם שקיפות על מנת שהצרכנים יוכלו לבצע צרכנות נבונה וכן לקדם תחרות ולהגביל את כוחם של גופים בעלי נתח שוק גבוה המנצלים זאת לגביית מחירים גבוהים".

מרגישים שפערי המחירים בין חנויות הפארם לרשתות שיווק המזון גבוהים? על בסיס עבודה שעשה משרד הכלכלה, יש לכך הוכחות. מסקירה שבוצעה על ידי משרד הכלכלה והתעשייה עולה כי רמת מחירי מוצרי טואלטיקה ברשתות הפארם הגדולות בישראל הנו גבוה ביחס לרשתות שיווק המזון הגדולות. כמו כן, בתי מרקחת קטנים נמצאו באופן מפתיע אף הן זולות יותר, זאת על אף שאין להן יתרון בכוח הקנייה. נתוני הדגימה מצביעים על פערים של כ-20% בין רשתות הפארם לרשתות שיווק המזון הגדולות ולפארמים הקטנים.

על רקע פעילות משרד הכלכלה והתעשייה לטובת הפחתת יוקר המחיה במשק הישראלי, ערך המשרד בחינה מעמיקה של רמת המחירים בישראל במוצרי טואלטיקה.
כחלק מבדיקה זו ועל מנת לעמוד על השונות במחירים לצרכן הבאים לידי ביטוי במקטע הקמעונאי, ערך המשרד דגימת מחירי מוצרי טואלטיקה נבחרים ברשתות שיווק המזון ובחנויות הפארם.

הסקירה ההשוואתית של מוצרי הטואלטיקה בוצעה ב 56 סניפים בפריסה ארצית רחבה אשר כללה רשתות פארם, חנויות פארם קטנות ורשתות שיווק מזון. איסוף המחירים בוצע עבור 28 מוצרי טואלטיקה נבחרים בקטגוריות משחת שיניים, סבון, שמפו, מרכך שיער ודאודורנט, המוצרים בסל ההשוואה הנם זהים ונמצאו בכלל ערוצי הרכישה.

תמונת המצב שהתקבלה מממצאי הבדיקה העלתה פערי מחירים של 19.3% במותגים שונים ברשתות הפארם הגדולות (599.8 ₪) ביחס לרשתות שיווק המזון (502.8 ₪) ו19.8% ביחס לחנויות הפארם הקטנות (500.7 ₪).

  • בקטגוריית הדאודורנט מחירי רשתות הפארם גבוהים ב 29% ו 22% מחנויות הפארם הקטנות ורשתות שיווק המזון הגדולות בהתאמה.
  • בקטגוריית השמפו, מרכך וסבון המחירים ברשתות הפארם היו גבוהים ב- 14% ו 12% ביחס לחנויות הפארם הקטנות ורשתות שיווק המזון הגדולות בהתאמה.
  • בקטגוריית משחות השיניים מחיר הסל ברשתות הפארם גבוה ב 14% ו 10% ביחס למחיר סל זהה בחנויות הפארם הקטנות ורשתות שיווק המזון הגדולות בהתאמה.

עוד כאמור, מעלה הדגימה כי רשתות הפארם בישראל נוקטות במדיניות של מבצעים משולבים, בהם נדרש הצרכן להגדיל את הרכישה מעבר למוצר בודד בכדי לזכות בהנחה, מבצעים אלו מציעים לצרכן מחירים נמוכים משמעותית, אולם כרוכים בהגדלת הרכישה מצדו. יודגש כי גם בהינתן מבצעים אלו, שלרוב הצרכן מחליט לממשם, נותרות יקרות רשתות הפארם בכ- 7.8% לעומת רשתות שיווק המזון הגדולות וב-6.9% ביחס לחנויות הפארם הקטנות.

על רקע נתונים אלו זומנו נציגי רשתות הפארם, רשתות המזון הגדולות וחנויות הפארם לדיוני התייחסות שהתקיימו בראשותו של מנכ"ל משרד הכלכלה והתעשייה שי רינסקי. במהלך הדיונים העלו נציגי הקמעונאים טיעונים לפיהם הגורמים המרכזיים לפערי המחירים בין ישראל למדינות אחרות נובעים בעיקרם ממקטע היבואנים והיצרנים הבינלאומיים, עוד עולה כי במקומות בהם ישנה כניסה של יבוא מקביל ניכרת ירידה במחירי המוצרים.

על רקע הממצאים לעיל, משרד הכלכלה בשיתוף הרשות להגנת הצרכן וסחר הוגן ורשות ההגבלים העסקיים מקדמים צעדים שיגבילו את כוחם של רשתות בעלות כוח שוק גדול והגברת השקיפות במחירים לצרכנים.

הצעדים העיקריים לטיפול בתופעה:

  1. ב- 1.7 נכנס לתוקף חוק שקיפות המחירים גם ברשתות הפארם- מוצרי הטואלטיקה נכנסו אף הם לחובת דיווח מחירים החל מתחיל החודש, ומפורסמים באתר הרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן.
  2. תמיכה באפליקציות להשוואת מחירים לטובת צרכנות נבונה– משרד הכלכלה בשיתוף פעולה עם הרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן יתמכו באפליקציות שיעודדו השוואת מחירים בין הרשתות השונות.
  3. הגבלת הסדרי בלעדיות של רשתות גדולות במרכזים מסחריים– בחינת קיומם של הסדרי בלעדיות והגבלתם במקרה של פגיעה בתחרות ובכניסת שחקנים נוספים.
  4. הגדרת גופים עסקיים גדולים כבעלי כוח שוק גם במקרים בהם הם אינם מונופול– הרשות להגבלים עסקיים מקדמת תיקון לפיו תגביל גופים בעלי נתח שוק גדול אשר מנצלים את מעמדם.
  5. קידום תזכיר חוק לשקיפות מחירים– חובת הצגת השוואה בינלאומית ברשתות הקמעונאיות.

שר הכלכלה והתעשייה, אלי כהן: "50% מאזרחי ישראל מרוויחים מתחת ל7000 ₪ מדי חודש, מטרתנו לדאוג שמי שיוצא לעבוד, יתפרנס בכבוד. משרד הכלכלה, לרבות הרשויות הכפופות אליו יקדמו בנחישות מהלכים להורדת יוקר המחייה".

מיכל פינק, סמנכ"ל אסטרטגיה ותכנון מדיניות במשרד הכלכלה והתעשייה: "סקר זה מצטרף למחקר הקודם בו מצאנו כי הפער בין ישראל למדינות העולם עומד על 48% בממוצע המוצרים שנבדקו, וכן כי קיימת ריכוזיות גבוהה של יצרנים בינ"ל ויבואנים מקומיים. גם כאן, בבחינת ערוצי השיווק בתוך הארץ, זיהינו פערים גדולים.

רשתות הפארם הגדולות יקרות הן מהקטנות והן מרשתות השיווק, בהשוואה של מוצר בודד באופן משמעותי, וגם תחת מבצעים – שם נמצאו רשות הפארם הגדולות יקרות ב 8% בקירוב. זוהי מדיניות המושכת צרכנים לרכוש מוצרים נוספים אשר אולי לא התכוונו לרכוש, ובהכרח מגדילים את הפדיון מהקנייה גם אם מפחיתים במידת מה את המחיר ליחידה. ספק אם מדיניות שמחייבת את הצרכן להגדיל את סל הרכישה היא מדיניות חיובית ברמה הצרכנית".

ממשרד הכלכלה נמסר כי הם מתכוון לפעול לבחינת ענפים נוספים מעבר לטואלטיקה במטרה להפחית את יוקר המחייה וישתמש בכלים העומדים לרשותו במטרה לאתר פערי מחירים ולטפל בהם.