מבזקיםצרכנות

ילד מחוץ לנישואין – כל מה שרציתם לדעת

לידת ילד מחוץ לנישואין

קיימים מקרים בהם זוגות מביאים לעולם ילד מבלי להתחתן. בחלק מהמקרים מדובר על זוגות שבחרו ביודעין לא להתחתן והם חיים כידועים בציבור וישנם מקרים שמדובר על זוגות אשר בחרו על הורות משותפת מבלי הרצון להקים יחדיו תא משפחתי בדמות חתונה.

להורים להם ילד מחוץ למסגרת הנישואין חשוב לדעת ולהבין שלילדיהם אותן הזכויות בדיוק כמו לכל ילד אחר, הן מבחינת זכויותיו כילד להורים שחיים בנפרד וכל המשתמע מכך והן בעניין זכויות מול המדינה בתחומים הנוגעים לחינוך, קצבאות, ביטוח לאומי ועוד.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

השלכות כלכליות

ללידתו של ילד מחוץ לנישואין השלכות משמעותיות עבור שני ההורים בכל הנוגע להוצאות. הדבר מקבל משנה תוקף לשנותיו הראשונות של הילד בהן ההוצאות גבוהות באופן ניכר בדמות של מטפלת, מוצרים נלווים (טיטולים, תחליפי חלב, מיטה וכו'), צהרון ועוד.

מבחינת קביעת המזונות טובתו של הילד היא זו שעומדת לנגד עיניו של בית המשפט. החוק הישראלי מכיר באפשרות של ילד שנולד מחוץ לנישואין ובכך נותן בית המשפט את דעתו באופן שבו נדרש משני ההורים לעמוד בנטל ההוצאות וביניהם קביעת המזונות לאישה ו/או לילד. אלו מחושבות בהתאם להכנסתם של שני ההורים, תוך התייחסות מתמשכת לשינויים שייווצרו בנסיבות העניין לאורך זמן כמו צמצום שעות עבודתם של ההורים, טיפולים ייחודיים הנדרשים לגידולו של הילד וכו'. לא פעם מסכימים ההורים על קביעת דמי מזונות מדרגיים אשר ייקבעו בכל פעם מחדש בהתאם לנסיבות.

על ההורים להכיר שהמסגרת שיצרו מגדירה אותם בפני החוק כמשפחה חד הורית. הדבר מקנה להם הטבות שונות שיש וחשוב לנצלן ובניהן קצבה מהביטוח הלאומי המוענקת להורה המשמורן.

האם הילד ייחשב ל"ממזר"?

זו אחת מהדאגות והשאלות שעולות אצל רבים. ילד מחוץ לנישואין שיוגדר כ"ממזר" יהיה ילד יהודי אשר נולד לאם נשואה שהרתה לא לבעלה אלא מגבר אחר. במקרים כמו אלו יוגדר הילד כ"ממזר" ותישלל זכותו להינשא ברבנות כדת משה וישראל כמו גם זכויות דתיות אחרות. כל סיטואציה אחרת של לידת ילד מחוץ לנישואין, בה לא מדובר באישה נשואה שהרתה לגבר שאינו בעלה, אינה נחשבת ומגדירה את הילד כ"ממזר".

מה בנוגע לירושה?

במידה והוריי הילד לא השאירו צוואה יורשיו החוקיים הם בני משפחתו וביניהם ילדיו. במקרים בהם קיים ילד מחוץ לנישואין שלא הוכר על ידי אביו (זו הסוגיה הדורשת התייחסות למול העובדה שתמיד ידוע מי היא אמו הביולוגית של הילד) האם גם אז ייחשב הוא לאחד מהיורשים?

הכרת באב בילד מחוץ לנישואין חשוב שתהיה רשומה במשרד הפנים זאת ועוד כשהאב בחיים. במצב בו הדבר לא הוסדר בטרם מותו של האב יידרשו בנוגעים בדבר בביצוע בדיקות גנטיות על מנת להוכיח האבהות לאותו הילד. גילוי הילד כבנו של היורש הופכת אותו לאחד מיורשיו.

קרדיט: pixabay.com
Back to top button