מבזקיםפוליטי / מדיני

אושרה הצעת החוק לעידוד ייצור חשמל מאנרגיה מתחדשת

ועדת הכלכלה של הכנסת, בראשות ח"כ איתן כבל, אישרה היום (שלישי) לקריאה שנייה ושלישית את הצעת החוק של ח"כ איתן ברושי, עליה חתומים חברות וחברי כנסת רבים נוספים, שנועדה לעודד ייצור חשמל מאנרגיה מתחדשת ולהקים ועדה שתבחן ותמליץ על פעולות לצמצום החסמים בענף.

לפי ההצעה שאושרה שר האנרגיה והמים יגבש תוכנית עבודה רב שנתית לייצור חשמל מאנרגיה מתחדשת, שתכלול פעולות לביצוע מדי שנה לשם עמידה ביעד שקבעה הממשלה (להגיע בשנת 2020 ל-10% מהחשמל שמיוצר מאנרגיה מתחדשת, 13% בשנת 2025 ו-17% בשנת 2030). כמו כן אושר כי תוקם ועדה בין-משרדית שתבחן את החסמים שמונעים עמידה ביעדי הממשלה להקמת מתקני ייצור חשמל מאנרגיה מתחדשת, ותיתן המלצות לצמצום החסמים. בראש הוועדה יעמוד מנכ"ל משרד האנרגיה והמים, ויהיו חברים בה גם נציג אגף התקציבים באוצר, נציג מנהל התכנון, נציג רשות מקרקעי ישראל, נציג משרד הפנים, נציג המשרד להגנת הסביבה, נציג רשות החשמל, נציג משרד הכלכלה והתעשייה ונציג משרד החקלאות. המלצות הוועדה יכללו צמצום חסמים, בין היתר חסמי תכנון ומימון, לייצור חשמל מאנרגיה מתחדשת ויפורסמו לידיעת הציבור.

היו"ר כבל אמר כי החליט לקדם את ההצעה מאחר שיש חשיבות גם בעצם ההצהרה, שתיתן כוח לפועלים בענף. ח"כ ברושי הוסיף כי אי אפשר להמשיך לטפל בבעיה באמצעים שגרתיים, לכן צריך את הוועדה שתפעל לסגור את הפער. ח"כ יעקב פרי אמר כי בעולם אידיאלי לא היה צורך בהצעת החוק ובוועדה שתוודא שהחלטות ממשלה מבוצעות, אלא שהחלטות ממשלה לחוד ומציאות לחוד. "העולם כולו רץ לאנרגיה ירוקה וישראל נמצאת הרחק מאחור", אמר. ח"כ עיסאווי פריג' אמר כי הוא מקווה שההצעה תתרום ולו במעט להגעה ליעד.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

במהלך הדיון שבו נציג הממשלה וחזרו על עמדתם מהישיבות הקודמות, ודרשו שלא לחייב את הממשלה בחקיקה לעמוד ביעד. עם זאת חברי הועדה אישרו את הנוסח הקובע את החלטת הממשלה האחרונה בעניין כבסיס לפיה יצטרך השר לגבש תוכנית עבודה. כמו כן במהלך הישיבה נדונה האפשרות להוסיף נציג ציבור לוועדה. מנהל המאבקים של גרינפיס ישראל, ד"ר יונתן אייקנבאום, ביקש להוסיף נציג ציבור לוועדה, אולם היועץ המשפטי של רשות החשמל, עו"ד מיכאל מקייה, התנגד. ח"כ יעל כהן פארן אמרה כי שיתוף הציבור יכול רק לסייע בפתרון בעיות, והיו"ר כבל הביע תמיכה במהלך אולם בשל התנגדות הממשלה והחשש שההצעה לא תאושר היום החליטה הוועדה שלא לשנות את הרכב הוועדה הבין משרדית.

עם זאת קבעו חברי הוועדה כי מנכ"ל משרד האנרגיה ידווח אחת לשנה לוועדה על תוכנית העבודה והעמידה ביעדים. עוד נקבע כי ההצעה תהיה בתוקף כהוראת שעה עד לשנת 2030.

Back to top button
רוצה לקבל התראות על עדכונים חדשים? הירשמו לעדכונים באתר ותהיו תמיד מעודכנים בכל מה שקורה. לא כרגע כן אשמח