מבזקיםפוליטי / מדיני

נתונים מדאיגים: עלייה במקרי הזנחה והתעללות בקשישים

בשנת 2016 חלה עלייה של 17% בדיווח מקרי התעללות והזנחה של אזרחים ותיקים בידי המטפלים העיקריים או בני משפחה, כך עולה מסיכום נתונים שנערך במשרד העבודה והרווחה. 33% מהדיווחים היו בעקבות התעללות נפשית, 21% מהדיווחים בעקבות התעללות פיסית ו-18% בעקבות ניצול כלכלי. עוד עולה מהנתונים כי חלה עלייה של 20% בדיווח מקרי פגיעה מינית באזרחים ותיקים עיקרם בידי מטפלים ובני משפחה, שהסתכמו ב-102 מקרים מדווחים. סה"כ טופלו בשנה החולפת 5,876 דיווחים על מקרי התעללות והזנחה. מרבית הדיווחים התקבלו ממטפלות לפי חוק הסיעוד, מבתי חולים, משכנים, ומהקורבנות עצמם.

עוד עולה מנתוני משרד העבודה והרווחה כי בשנת 2016 נערכו 2,645 התייעצויות לגבי הפעלת חוק הגנה על חוסים בעקבות הזנחה או התעללות בקשישים. כמו כן בשנת 2016 שרותי הרווחה הגישו 580 תלונות למשטרה בעקבות דיווחים על הזנחה או התעללות בקשישים חסרי ישע והופעלו 174 צווי בית משפט על פי חוק הגנה על חוסים המורים על הוצאה מחזקת המשפחה והשמה במסגרת חוץ ביתית (בדר"כ במקרים של התנגדות המשפחה המזניחה או הפוגעת) וכן נערכו 2,182 טיפולים לאור החוק.

בשנה החולפת הרחיב משרד העבודה והרווחה את מערך הטיפול בקשישים נפגעי התעללות והזנחה ופתח 15 יחידות חדשות ברשויות מקומיות ברחבי הארץ. סה"כ מפעיל כיום המשרד 78 יחידות בפריסה ארצית. ביחידות פועלים צוותים לאיתור, ייעוץ, ומתן פתרונות במקרים של הזנחה והתעללות באזרחים ותיקים. כחלק מהפעילות מקיימים עובדי היחידות ימי עיון והסברה לתושבים ולאנשי מקצוע הפועלים להעלאת המודעות לתופעה ולמתן כלים לזיהוי מקרי התעללות באזרחים ותיקים. בנוסף מעניקים עובדי היחידות תמיכה וטיפול פסיכו-סוציאלי לנפגעים במטרה להפיג את החשש מהשלכות הדיווח, כגון חשש מפגיעה באורח חייהם, מאובדן קשר קרוב עם בני משפחה פוגעים אשר הקורבנות תלויים בהם ושבמידה ויורחקו לא יהיה מי שיטפל בהם. כמו כן, במקביל לטיפול בערוץ הפלילי ע"י מערכת אכיפת החוק, מפעילות יחידות המשרד קבוצות טיפול בפוגעים אשר נפגשות אחת בשבוע ומקבלות ייעוץ להתמודדות עם התופעה.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

"הסבר אפשרי לגידול המשמעותי בכמות הדיווחים המטופלים הוא פעילות מאומצת של משרד העבודה והרווחה להעלאת המודעות למקרי הזנחה והתעללות, וכן הקמת יחידות חדשות ברחבי הארץ וגיוס שותפי תפקיד שיאתרו וידווחו", מסבירה עו"ס ראשית לחוק הגנה על חוסים ומפקחת ארצית על תחום טיפול בזקנים בסיכון פאני יוז.

שר העבודה והרווחה, חיים כץ אמר היום (שלישי) כי "הנתונים מדאיגים, לכן חייבים לעשות יותר לטובת שלומם וביטחונם של האזרחים הוותיקים בישראל. המשרד בראשותי נוקט בפעולות, אך רק בשילוב כוחות נוכל למגר את תופעת ההתעללות וההזנחה בקרב הגיל השלישי, זו אחריות חברתית של כל אחד ואחת מאיתנו."

אילוסטרציה
Back to top button