מבזקיםפוליטי / מדיני

350 פעוטות אלרגיים בלי פתרון לשנת הלימודים הקרובה

הוועדה לזכויות הילד קיימה היום (שלישי) דיון בנושא 'מענה לילדים אלרגיים וזקוקי השגחה בגילאי לידה עד שלוש', הדיון, הרביעי בחודשים האחרונים בנושא, התקיים על רקע החלטת משרד הרווחה כי החל משנת הלימודים הקרובה לא יתוקצב עוד מערך הסייעות המלוות את הילדים במסגרות החינוך.

יו"ר הוועדה, ח"כ יפעת שאשא ביטון פתחה את הדיון: "אני מקבלת אין ספור פניות מהורים לילדים אלרגיים עם שאלה אחת – מה אנחנו עושים עוד חודש וחצי? אני מקבלת דיווחים על מעונות שמסרבים לרשום ילדים. בדיון האחרון נכח פה מנכ"ל משרד הרווחה והיה נראה שאנחנו בפני כיוון חיובי – היה ברור ששעתיים של סייעת אינם מענה ראוי, אך הדגשנו שהדבר נותן שקט להורים עד למענה מערכתי טוב יותר וקראנו לקדמו. לצערי במקום מענה רחב ואמתי החליט משרד הרווחה לבטל את הסייעות בלי לתת פתרון אחר. בהעדר התייחסות ראויה מצד מנכ"ל המשרד אני מקיימת את הדיון".

חגי פורגס, משרד העבודה והרווחה: "הנושא של הסייעות החל מהשנה הבאה לא בתחומי הפעילות של המשרד. מבחינתנו הורים שנרשמים למעון ומבקשים להתקבל, כל עוד אין חוות דעת רפואית לגבי סייעות המעון חייב לקבל אותם ולעשות את ההכשרות שלו. ההנחיות הן שאם ילד לא חייב בסייעת המעון חייב לקבל אותו, אם יש פניות פרטניות נשמח לקבל ולטפל".

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

ח"כ שאשא ביטון: "אנחנו יודעים שהרבה מאוד רופאים מכסים את עצמם וכותבים שיש צורך בסייעת לכל ילד אלרגי ואז המעון דורש בהתאם לאישור הרפואי שתהייה סייעת אחרת הילד לא יוכל להתקבל".

אילוסטרציה

ד"ר רמי גריפת, משרד הבריאות: "לסייעת אין ערך מוסף מעבר להכשרת הצוות, כל אדם יכול לטפל במקרה אלרגי, להזריק זה מאוד פשוט".

עו"ד ולרי זילכה, בית איזי שפירא: "על משרד הבריאות לייצר הנחיה ומדרג מול הרופאים, שיגדירו איפה יש סכנה המצריכה סייעת ואיפה לא. מצד אחד אתם טוענים שלא צריך סייעות ומצד שני הרופאים קובעים להורים במסמכים רשמיים שיש צורך בסייעת צמודה וכובלים אותם מול המעונות".
ח"כ שאשא ביטון: "הוצאנו הנחייה כזו בתום הדיון הקודם ולא קיבלנו עדכון על הדבר".

פורגס: "שיש חוות דעת שצריך סייעת לשעות מסוימות היא מחייבת, אנחנו לא אנשי מקצוע ואנחנו חייבים לקיים את חוות הדעת הרפואית".
ח"כ שאשא ביטון: "מה אתם רוצים שהורים יעשו במצב הזה? זו לא בריחה מאחריות? מצד אחד מבטלים את הסייעות ומצד שני אומרים שצריך סייעת אם הרופא מורה. מה ההורים אמורים לעשות?! איפה הילדים יהיו בתחילת השנה?".

פרוגס: "ילדים שאין להם סייעות נפעל כפי שפעלנו ביתר שאת – נקדם פתרונות עם משרד הבריאות שיש לו ידע וסמכויות, שייתן לנו כלים. נפעל להוסיף הכשרות לצוותי המעונות לעניין אלרגיות, אנחנו רוצים לספק מזרקים למקרי אלרגיה לצוותי המעונות. אני לא יודע להתחייב על לו"ז. אנחנו רוצים להרחיב את המענים במקרים הרבים בהן אין חובה לסייעת, שיש צורך בסייעת אין לנו כיצד לטפל".

ח"כ שאשא ביטון: "אני לא מכירה מקרה של ילד אלרגי שלא מצוין צורך בסייעת. מה אני אומרת להורים בעוד שעה וחצי שאני יוצאת מכאן? תביאו סייעת על חשבונכם או שתישארו בחוץ? אני פונה לשר הרווחה והמנכ"ל – אם אתם לא מסוגלים לטפל בגילאי לידה עד 3 תעבירו את התיק למשרד החינוך, לא מסוגלים לקחת אחריות? פנו את התחום. אם אני מרגישה חסרת אונים מה מרגישים ההורים שם בחוץ?!"

הדר, שהגיע לדיון עם בנה נעם הסובל מאלרגיה: "מספיק שהוא נחשף לאדים של האוכל הוא בבעיה, קרה לנו שילד פלט והוא נגע בפליטה והיה בלאגן. מה אני עושה בספטמבר?! מי ייקח אחריות על מקרה מוות? גם אם יקבלו אותו זה או שאני שולחת אותו והוא בסכנת חיים או שאני לא שולחת אותו".
ריקי רוזמרין, מפקחת חינוכית, נעמ"ת: "זרקו את התינוק עם המים, השאירו אותנו להתמודד עם הבעיה. אי אפשר לבטל בלי חלופה. לפני כמה ימים קיבלנו מכתב רפואי לגבי ילדה שהייתה אצלנו עם סייעת, הרופאה כתבה שהיא עדיין זקוקה לסייעת צמודה ומזרק. מה אנחנו אמורים לעשות?!".

הדר ראדה, הלשכה המשפטית, משרד הבריאות: "בסוף הפיקוח של משרד העבודה, שלא ינסו להעביר למגרשנו. יש שיתוף פעולה מעולה אבל האחריות שלהם".
ח"כ שאשא ביטון: "שיש דברים טובים המשרדים רבים על הקרדיט. אני מבקשת שמימון הסייעות יהיה בשיתוף שני המשרדים למשך 3-4 חודשים במהלכם יוחל מהלך כולל להכשרת הצוותים במעונות על כל הדרוש במסגרתו".

במהלך הדיון ציינה ורד כרמון, מפקחת ארצית לגיל הרך במשרד הרווחה כי: "ישנם כ-350 ילדים אלרגיים הדורשים טיפול במעונות היום".
ח"כ שאשא ביטון: "ואתם רוצים ש-350 ילדים יישארו בבית? כדי לייצר פתרון אמיתי במערכות יש צורך בזמן ובמענה גם אם הסייעות זה לא מענה מושלם, זה מענה חלקי וזה השקט של ההורים עד להכשרת כלל הצוותים והכנסת המזרקים".

מאיה ניר אליעז, עמותת יה"ל: "חודשיים לפני שנת הלימודים אין שום סיכוי בעולם שתצליחו להדריך כל כך הרבה מעונות. אני מסכימה למתווה של סייעות עד להכשרת הצוותים אך לדעתי תידרש חצי שנה להערכות. לצד 350 ילדים יש רבים אחרים שלא מוגדרים תחת השגחה מתמדת".

עו"ד רחלי הכהן, המועצה הלאומית לשלום הילד: "ברגע שגילאי לידה עד 3 עברו לתחום האחריות של משרד הרווחה יש להם מחויבות מלאה כלפיהם. השאלה האם הנושא מצוי בליבה של המשרד או לא – איננה רלוונטית".

יו"ר הוועדה סיכמה את הדיון "אני מבקשת פתרון תוך שבוע כדי לתת מענה לחודשים הראשונים של השנה בצורת סייעות ממשרד הרווחה וגם ממשרד הבריאות שאינו יכול להתחמק מהנושא כאשר אנחנו במצב חירום. אדבר עם המנכ"לים. במקביל אני מבקשת שנצא לתוכנית מהירה – הכשרות של כל צוותים, הכנסת אפיפן, רשימה של איזה ילדים יוחרגו וכן יקבלו ליווי של סייעות. תנו לנו תוכנית מסודרת ונלחם עליה. את התוכנית לטווח הארוך אני מבקשת תוך חודש. זה יעבוד רק יחד וברור לכולם שלא ניתן למאות ילדים להישאר בבית ונקרקע גם את ההורים שלהם".

ארכיון | הוועדה לזכויות הילד
Back to top button