מבזקיםפוליטי / מדיני

שרת המשפטים: "מכניסתי לתפקיד אני מרגישה שכבלו את ידי"

ועדת החוקה חוק ומשפט קיימה היום (ראשון) דיון ציבורי ביוזמת היו"ר חה"כ ניסן סלומינסקי (הבית היהודי) על אופן בחירת נשיא בית המשפט העליון ושיטת הסניוריטי, בהשתתפות נשיאת בית המשפט העליון, המשנה לנשיאה, שרת המשפטים, שרי משפטים בעבר ומומחי משפט.

יו"ר הוועדה חבר הכנסת ניסן סלומינסקי (הבית היהודי) אמר כי "הנושא התחדד ככל שבימ"ש התרחב לנושאים הנתפסים פוליטיים או אידאולוגיים. אסור לחשוב שמי שמתנגד לסניוריטי הוא נגד בימ"ש העליון. הסניוריטי מונע מאבקים ומאפשר לשופטים לא להתחנף לפוליטיקאים. מי שמתמנה בסוף הוא בעל ותק. המגרעות הן שאי אפשר לבחור את הטוב ביותר אלא את הוותיק, כמו כן, דווקא בגלל הביטחון יכול הנשיא להרחיב את שטח השיפוט גם על חשבון המחוקק באקטיביזם".

נשיאת בית המשפט העליון השופטת מרים נאור ציינה כי "אם זה לא שבור מה יש לתקן. השיטה הוכיחה עצמה כראויה, אם תבוטל ייפגע אמון הציבור במערכת המשפט, שעלול לחשוב ששופטי בימ"ש העליון מכריעים על מנת למצוא חן בעיני חברי הוועדה לבחירת שופטים וביניהם הפוליטיקאים. נקודה זו צריכה להטריד את כולם. הפוליטיזציה תפגע בעצמאות בימ"ש". היא ציינה כי עיתוי הדיון אינו מתאים וכי "היה עדיף לקיימו במועד רחוק מבחירתה של השופטת חיות כדיון עקרוני מנותק מהעניין הפרסונלי". עוד אמרה כי "השיטה נהוגה בישראל מאז הקמתה והנשיאים שהיו מילאו את תפקידם נאמנה, ביושרה ומתוך תחושה של שליחות ציבורית. השיטה שומרת על אי תלותו של השופט ועצמאות הרשות כולה. אני מאמינה ששופטי העליון לא יטו את פסיקותיהם וסומכת על השופטים, אולם מטרידה אותי מראית העין ואמון הציבור בבימ"ש. קל להרוס קשה לבנות. אין צורך או הצדקה לפגוע בשיטה".

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

"מכניסתי לתפקיד אני מרגישה שכבלו את ידי" אמרה שרת המשפטים איילת שקד והוסיפה "הפקיעו את הסמכות מהוועדה. תמיד יש מועמד אחד ששאר החברים מתוך אמונה שזו השיטה הנכונה לא מציגים מועמדות. אנחנו לא מכירים עוד חברה או רשות, בטח לא מגזר פרטי שהוותיק ביותר יעמוד בפני המערכת, אף אחד לא חושב שהאלוף הוותיק ביותר צריך להיות רמטכ"ל. כפי שהמטכ"ל מתפקד היטב, למרות שלעיתים יש מלחמות גנרלים, זו לא סיבה להמשיך לשמר את השיטה הזו ולהפקיע את סמכות הוועדה. צריך להתמנות האדם המתאים ביותר מקצועית, מנהיגותית וניהולית. מערכת המשפט מקצועית, חזקה ומוערכת בעולם. הדיון לא מחליש מחוזקה או עצמאותה. אין שום פסול לשים נוהג על שולחן הניתוחים ולדבר עליו, גם אם הוא לא מקולקל. נכון שהיו נשיאים טובים אך לא ניתן לדעת מה היה אם היו נשיאים אחרים".

חה"כ בצלאל סמוטריץ (הבית היהודי) מתח ביקורת על בית המשפט ואמר כי "התנהלות ביהמ"ש כלפי שתי אחיותיו לרשויות השלטון לא ראויה. אני רואה התנשאות וזלזול בהתייחסות וברטוריקה כלפי הכנסת והממשלה. האינטרס הציבורי – בוחר פעם בכמה שנים נבחרים שיממשו את האינטרס שלו. הופכים את האינטרס הציבורי ומי קובע מה הוא? השופטים. המוסד הוא הבוחר, זו לא שיטה הגיונית. במצב בו ביהמ"ש לקח את האחריות להכריע בשאלות ערכיות ופוליטית, זה שבר שצריך ואפשר לתקן".

נשיא ביהמ"ש העליון לשעבר השופט בדימוס אהרון ברק אמר בדיון כי "כלל הוותק פעל יפה מאז הוקמה הוועדה. האחריות נובעת מכך שאדם שהתמנה יודע שהגיע לפסגת דרכו כשופט, אין הוא נאבק על דרגה נוספת. עצמאות זו נפגעת כאשר כל שופט רואה עצמו כמועמד לנשיא. כלל הוותק שומר על כללי עבודה תקינים בין השופטים, ביטול יכול לשבש את יחסי העבודה הנהוגים מאז ומתמיד. כאשר שמים על כף המאזניים את היתרונות אין לשיקולי הנגד כדי לנטוש את השיטה – ניסיון של 60 שנה, מסורת משפטית, מניעת פוליטיזציה ושמירה על ניקיון הדעת בין השופטים מתגברים על שיקולי הנגד. עלינו לשמור על מערכת המשפט ככלל ועל ביהמ"ש העליון והנשיאה בפרט. אם לא נשמור עליהם הם לא ישמרו עלינו".

חה"כ יעל גרמן (יש עתיד) הסבירה כי "מי שמתנגד לשיטה רוצה למנוע מביהמ"ש העליון לקבוע הלכות שמנוגדות להחלטות הכנסת לפי חוקי יסוד שנקבעו כאן מ-1992. רוב שיכול להעביר כל חוק לא יכול להיות שלא תהיה עליו ביקורת שיפוטית וביקורת כזו יכולה להיות רק עם עצמאות שיפוטית".

המשנה לנשיאת ביהמ"ש העליון, השופט סלים ג'ובראן אמר: "כמי שליווה מינוי שלושה נשיאים השיטה עובדת טוב ואין לשנותה. אני מבקר הרבה בעולם ומרצה, אני מתמלא גאווה כאשר אני שומע דברי שבח על ביהמ"ש העליון. דברים שאנחנו לא שומעים לצערנו על נושאים אחרים. אנחנו זוכים לאמון גדול מצד הציבור, יש לשמור עליו".

בין המשתתפים בדיון היו: שר המשפטים לשעבר פרופ' דניאל פרידמן, שר המשפטים לשעבר דן מרידור, שר המשפטים לשעבר ד"ר יוסי ביילין, שרת המשפטים לשעבר חה"כ ציפי לבני, השר צחי הנגבי, לשעבר שר המשפטים, חה"כ נורית קורן (הליכוד), חה"כ בצלאל סמוטריץ (הבית היהודי), חה"כ יעל גרמן (יש עתיד), חה"כ בני בגין (הליכוד), חה"כ אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת), חה"כ שולי מועלם רפאלי (הבית היהודי), חה"כ מיכל רוזין (מרצ), יו"ר לשכת עוה"ד אפי נווה, פרופ' מרדכי קרמניצר וד"ר יהושע שגב.

 

ועדת חוקה חוק ומשפט | ארכיון
Back to top button