מבזקיםתנועה ותחבורה

בואו להכיר מקרוב את משטרת התנועה וצפו במרדפים המוצלחים

יחידת מתנ"א – (משטרת תנועה ארצית) פועלת סביב השעון 24 שעות ביממה בכדי לשמור הסדר בכבישי הארץ, לבצע הכוונה בכבישים ולסייע בתאונות דרכים. לאגף התנועה אלפי מתנדבים (ית"מ – יחידת תנועה מתנדבים) הפרוסים ברחבי הארץ ומסיירים בניידות בתוך הערים ובתוך הקהילה כאשר בסיס ההפעלה הוא בדרך כלל חלק מהתחנה המרחבית של אותה עיר. בין היתר ישנם מתנדבים בניידות תנועה הנעים בכבישים בין עירוניים וכבישים מהירים אשר מתפרשים על שטח נרחב מאוד וזמינים לתת מענה בכל זמן נתון.

מתנדבים ביחידת התנועה מתחלקים לשניים הית"מ ומתנ"א. מתנדבי אגף התנועה ככלל מוגדרים בשירות יח"מ, כלומר יחידה מיוחדת והוא שונה באופיו מהשירות במשמר האזרחי הרגיל. השירות במשטרת התנועה דורש לבישת מדים ומתנדב שמתחיל שירותו מחויב לעבור קורס מקצועי אשר בסופו הוא נבחן במתן טיפול באירועי תנועה שונים.

צילום: דוברות המשטרה

בסיום הקורס הראשון, המוגדר כקורס א', יכול המתנדב לצאת למשמרות בליווי שוטר קבע או מתנדב וותיק יותר שעבר הכשרה מתקדמת – שלב ב'. מתנדב שעבר את קורס א' מוסמך לטפל באירועי תנועה שונים ולבצע אכיפה אך עדיין אינו מוסמך לרשום דוחות.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

את הקורס השני – שלב ב' יעבור המתנדב לאחר פרק זמן של כחצי שנה וזאת לאחר הערכת קצין המתנדבים או מפקד בסיס המתנדבים על תפקודו. את הקורס השני – רמה ב' יעבור המתנדב בכדי לקבל מידע רחב יותר בנושא אכיפת תנועה ורישום דוחות והשלב ביותר חשוב של הקורס היא הופעה בבית משפט. בסיום הקורס המתקדם יעבור המתנדב מבחן שיקנה לו סמכות במתן דוחות תנועה.

מתנדב אשר סיים את הקורס המתקדם – יצורף במשמרות למתנדב ברמת הסמכה נמוכה ממנו – רמה א' או עם שוטר קבע. יש לציין כי מתנדב תנועה בכל שלב שהוא אינו יכול לצאת לבדו לסיור בניידת תנועה ועליו להיות כחלק מצוות של לפחות 2.

כל מתנדב ביחידת התנועה חייב למינימום שעות חודשיות, כאשר בכל יחידה תינתן כמות שונה של משמרות זאת בהתאם לכמות המתנדבים באותה יחידה וזמינותם. כמו כן בכל יחידה יהיו זמנים שונים באורך המשמרת כאשר בדרך כלל משמרת בוקר היא בין השעות 06:00 עד 14:00, משמרת צהריים משעה 14:00 עד 22:00 ומשמרת לילה משעה 22:00 עד 06:00. שעות אלה בעבור שוטרים הינן קבועות אך לרוב עבור המתנדבים אלה ישנה גמישות מסויימת היות ועבורם מדובר למעשה ב"עבודה שנייה". זמני המשמרות ואופיין משתנה בהתאם ליחידה, לקטע הסיור, לשעות המשמרות ולבן / בת הזוג לניידת.

במהלך המשמרות יטפל המתנדב במגוון אירועים שונים, אירועי עבירות תנועה אופייניות למרחב העירוני כמו: הפרעה לתנועה, נסיעה במהירות איטית / מהירה, חציית צומת באור אדום, אי ציות לתמרורים, נהיגה תחת השפעת סמים / אלכוהול וכו'. ישנם אירועים נוספים המתאפיינים במתן מענה במרחב הבינעירוני ובכבישים המהירים הניתן על ידי מתנדבי מתנ"א (משטרת התנועה הארצית), מתנדבים אלה יתקלו במהלך המשמרת בפחות התעסקות עם קהל ויותר בעבודה של אחד על אחד מול הנהגים. האירועים והעבירות בהם יטפל המתנדב יהיו יותר פינוי צירים מכלי רכב שנתקעו על הכביש או לאחר תאונה, טיפול בתאונות דרכים (מתאונות קלות ועד לקטלניות), הכוונה והזרמה של התנועה, אכיפה בצמתים גדולים ואכיפת עבירות האופייניות לדרכים בין עירוניות (נתיבים, שוליים, סטיות וכד'). מתנדבים אינם רשאים לבצע בדיקות ינשוף (בדיקת שכרות) ולא הפעלת אמצעי אכיפת מהירות, אך הם רשאים להתלוות לשוטר שכן מבצע אכיפה מסוג זה.

בין מכלול האירועים המתקיימים באופן שגרתי ישנם אירועים נוספים המתקיימים מעת לעת על פי צורך בשטח תא קטן , במשטרה מכנים אותם "מבצעים" כמו לדוגמא: מחסות לאיתור נהיגה בשכרות, חסימת צמתים, טיפול בנהגים הנוסעים בשוליים בכדי לעקוף תור רכבים המשתרע על פני מאות מטרים, אכיפה כנגד משקל עודף של משאיות וכן אכיפה של נהגי תחבורה ציבורית ובעיקר הסעות ילדים.

צילום: דוברות המשטרה

מתנדב במשטרת התנועה, מתוקף היותו מתנדב יח"מ חייב לשאת עמו נשק בכל משמרת. הנשק הניתן למתנדבים הינו נשק ארוך מסוג מיקרו גליל. על מנת שמתנדב יהיה רשאי להחזיק בנשק עליו לעבור הכשרה בסיסית במסגרת הקורס רמה א' וכן לצאת למטווח שנתי.
בכדי לנהוג בניידת המשטרה על המתנדב לעבור טסט פנימי על ידי בוחן משטרתי (בדרך כלל הוא עצמו מתנדב).

לסיום, ההתנדבות באגף התנועה, מעבר להיותה מאתגרת ומעניינת, היא לשם הצלת חיים. המתנדב יוצא בכל סיום משמרת עם סיפוק רב ומוטיבציה גבוהה להמשיך את פעילותו. המשטרה סובלת מחוסר כוח אדם בשל כמות האירועים בהם היא צריכה לטפל לכן התנדבות במשטרה היא גם עזרה לקהילה.

לקבלת פרטים על התנדבות באזור מגוריכם, יש לפנות בפקס 039685468 או בדואר אלקטרוני לכתובת [email protected]

עצור !
יש לך מכרים חשובים שאכפת לך מהם, בואו להתנדב במשטרת התנועה

אגף התנועה של משטרת ישראל

Back to top button