מבזקיםצרכנות

עשרת הדיברות לרכישה חכמה ובטוחה ברשת האינטרנט

רשת האינטרנט כבר מזמן הפכה להיות המגרש הראשי של הכלכלה העולמית. חנויות מקוונות צומחות כל העת ברשת ואתרי הקניות שכבר הפכו למעצמות רק מוסיפות להגדיל את אחוזי המכירות שלהם. רבים מאיתנו מבצעים קניות ברשת האינטרנט על בסיס קבוע וכמעט מידי יום ביומו. מה שצריכים לזכור ולא לשכוח כששולפים את כרטיס האשראי הוא שגם האקרים ופושעי העולם המקוון אורבים ברשת ומחכים להזדמנות כדי לשים ידם על הפרטים האישיים שלכם.

אז איך תוכלו להימנע מהונאה ולהיות בטוחים ? קבלו מספר טיפים :

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

1. זכרו תמיד שמערכת ההפעלה שלכם ותוכנת האבטחה במחשב כל הזמן מתעדכנות בשל חורי אבטחה כאלה ואחרים שמתגלים מעת לעת. לכן, וודאו תמיד שהגרסאות של המערכות המותקנות אצלכם מעודכנות (כולל הדפדפן בעצרתו אתם גולשים באינטרנט). אם יש לכם על המחשב תוכנות כמו ג'אווה ואדובי, עליכם לוודא שגם הן מעודכנות. ככל שתהיו מעודכנים כך תהיו בטוחים יותר.

2. התקינו על המחשב שלכם תוכנות מוכרות ורשמיות בלבד. מומלץ לפני התקנת תוכנה על המחשב לוודא כי מדובר בתוכנה מוכרת ברשת, תכירו את התוכנה היטב לפני התקנתה, מהי עושה ? והאם יש לה אתר רשמי עם אפשרות לקבל תמיכה. לפני ההתקנה בצעו חיפוש בגוגל של שם התוכנה ובדקו תגובות של גולשים על מנת לבחון את אמינותה. תוכנות שאינן מוכרות ברשת לא מומלצות להתקנה ואף קיים סיכון שמדובר בתוכנות ריגול המתחזות לתוכנות לגיטימיות.

3.בצעו רכישות מאתרים מוכרים בלבד. אל תתפתו לבצע רכישה מאתר המציע לכם את המחיר הזול ביותר. זכרו שלפעמים הזול יכול לעלות לכם ביוקר. שימו לב כי אתרים שאינם מוכרים עלולים להיות כאלה שהוקמו במכוון לשם הונאה. אינכם יודעים מי עומד מאחורי אתרים אלה ולאן פרטי האשראי שלכם מגיעים. רכשו רק בחנויות מוכרות באינטרנט ! האקרים ופושעי רשת יעשו הכל כדי להגיע לכיס שלכם, הם ינסו להקים אתרים המתחזים לאתרי הקניות המוכרים לנו ובכדי להימנע ממצב כזה מומלץ להיכנס באופן עצמאי לאתרים אלה ולא באמצעות לחיצה על קישור.

4. בין אתרי הקניות המומלצות והמוכרות ברשת: Ebay , Ali Express ,Deal Extreme, Amazon, אתרים אלה נמצאים בחו"ל וגם זמני המשלוח ארוכים. הישראלים קונים במיליוני שקלים בחודש באתרים אלה אך כיום ישנן מספר חברות, לדוגמא אתר זיפי, שהביאו לארץ את המוצרים הנמצאים בחנויות אלה ובאותם מחירים לכן מומלץ לבצע את הרכישה באתרים ישראליים. זכרו כי אתרי הקניות המצליחים Ebay , Ali Express ,Deal Extreme, Amazon ידועים ככאלה גם לפושעי הרשת שכל העת מנסים להגיע למסדי הנתונים של האתרים האלה. קנייה באתר קניות ישראלי יצמצם באופן משמעותי את הסיכון ליפול להונאה ברשת.

5. היזהרו ממבצעים והנחות מאוד קורצים ייתכן שמדובר בהונאה ! – ייתכן שמדובר בטיפ מעט בעייתי כי כמעט כל יום אנו נתקלים בדילים מטורפים אך כדאי לכם להיות חשדניים ואם נתקלתם בדיל שנראה ממש טוב מכדי להיות טוב בדקו היטב. ייתכן שיהיה כדאי לכם לוותר על ההטבה מאשר ליפול במלכודת הונאה קלאסית. לכן הדרך להימנע ממכרים אלה, שוב אנו ממליצים שאת הרכישות באינטרנט תבצעו רק באתרים מוכרים ובעדיפות בישראל.

6. אל תתפתו ללחוץ על קישורים בדואר האלקטרוני, בוואטסאפ וברשתות חברתיות שמובילים לאתרי קניות ולבצע קנייה. אם בכל זאת החלטתם שכן ללחוץ על הקישור ולהיכנס לאתר, שימו לב תמיד שמדובר באתר מוכר ושכתובת ה- URL היא אכן הכתובת של האתר. פושעי רשת עלולים להשתמש באתר המתחזה לאתר מוכר תחת כתובת דומה למשל במקום שהכתובת תהיה ebay.com כתובת האתר המתחזה יכולה להיות ebbay.com שבמבט ראשוני תיראה כמו הכתובת שאתם מכירים.

7. כדאי לרכוש באינטרנט ממחשב שולחני עם חיבור מאובטח – SSL. לא מומלץ לבצע רכישות באמצעות המכשיר הסלולרי ולא בחיבור עם רשת ציבורית. לדוגמא, אם אתם יושבים עם מחשב נייד בבית קפה, ולבית הקפה יש רשת וואיפי הפתוחה לציבור הרחב, מומלץ להתאפק ולא לבצע את הרכישה עד שתגיעו לביתכם ותתחברו לרשת שלכם. אם אתם מבצעים רכישה מהסלולרי בצעו את הרכישה רק כאשר האינטרנט במכשיר פועל על הרשת הסלולרית ולא על הרשת האלחוטית החינמית ופתוחה לציבור.

8. אם אתם מבצעים רכישות לעיתים קרובות (וגם אם לא) למען ביטחונכם מומלץ שהחיבור לאינטרנט בבית יהיה מאובטח. וודאו כי אין גישה להתחבר לרשת שלכם ללא סיסמא, כזו שאתם יצרתם ולא סיסמת ברירת המחדל שידועה כל פושע רשת כמו admin – admin או admin – 1234.

9. יש לשים לב שבביצוע רכישה באינטרנט, בשלב שבו אתם אמורים להכניס את פרטי האשראי שלכם, ליד הכתובת יש סמל של מנעול או מפתח (תלוי בסוג הדפדפן), והפרוטוקול המופיע בשורת הכתובת הוא https. רכישה תתבצע אך ורק באתרים המשתמשים בתקן הצפנה הנקרא SSL, וודאו זאת ! בדרך כלל הם יציגו זאת בדף הרכישה עצמו.

10. וותרו על הזנת פרטי האשראי שלכם באתרים ברחבי הרשת. מומלץ להירשם לבנק אינטרנטי שהמפורסם בהם PayPal ולפתוח חשבון משתמש. ההרשמה חינמית. אתם מזינים רק שם פעם אחת את פרטי האשראי ומבצעים את הרכישות עם מתן כתובת דואר אלקטרוני, שזה בעצם שם המשתמש שלכם ב- PayPal. אז כפי שכבר הבנתם היתרון הגדול שהאתר בו אתם קונים לא נחשף לפרטי האשראי או הבנק שלכם ויש לכם בעצם עסק רק עם אתר אחד שבו מאוחסנים פרטי האשראי שלכם. אתם משלמים לו בעת הרכישה והוא מעביר את הכסף למוכר, עמלת התיווך הזו מינימלית מאוד ושווה בהתחשב לסיכון וכאב הראש שהיא חוסכת מכם. דרך נוספת היא להשתמש בכריס ויזה נטען שאפשר לרכוש בסניפי הדואר ולטעון הסכום כסף מראש. גם חברות האשראי יכולות לתת לכם כרטיס כזה שתוכלו להטעין דרך החשבון שלכם באינטרנט, בררו זאת עם חברת האשראי שלכם (כרטיס לרכישות באינטרנט בלבד). היתרון של כרטיס כזה שגם אם פרטיו נפלו בידים הלא נכונות אין לו גישה לחשבונכם והוא יוכל לנצל אך ורק את הסכום שטענתם מראש בכרטיס.

לסיכום

לקנות ברשת זה כדאי וברוב המקרים תוכלו למצוא המון הצעות ובזול. אם תצטרכו לבצע את השוואת המחירים בנסיעה מחנות אחת לשנייה ייתכן שתצטרכו לשלם על הדלק והזמן שלכם הרבה מאוד כסף. באינטרנט תעשו זאת בישיבה מול המסך ומבלי להתרוצץ ותבחנו עשרות הצעות במקביל (יש המון אתרים ברשת שעושות השוואות מחירים למוצרים בלחיצת כפתור). אז אין ספק שמשתלם לעשות קניות באינטרנט אך רק זכרו לעשות זאת נכון על מנת שתהיו מוגנים והקנייה תהייה נבונה וחכמה. דבר אחרון, עקבו אחר חשבון הבנק שלכם וההוצאות החודשיות באשראי וודאו שאין הוצאות שלא מוכרות לכם. במידה ויש פנו באופן מידי לחברת האשראי כדי לבטל את הכרטיס.

Back to top button