כלכלהמבזקים

ועדת הכלכלה שמה סוף לייסורים בביטולי עסקאות

ועדת הכלכלה של הכנסת, בראשות ח"כ איתן כבל, אישרה היום לקריאה שנייה ושלישית את ההצעה של חברי הכנסת יואל חסון, דוד ביטן והיו"ר כבל, לתקן את חוק הגנת הצרכן על מנת להקל על צרכנים לבטל עסקאות. כיום צרכנים רבים מתקשים לבטל עסקאות, מסיבות שונות, ולכן מציעים חברי הכנסת להרחיב את הדרכים באמצעותם ניתן יהיה לבטל עסקאות, בדומה לדרכים הרבות שמעמידים בעלי העסקים לצרכנים לצורך ביצוע עסקאות.

כמדי יום פתח היו"ר כבל את הישיבה בהקראת שיר והיום הקריא את שירו של נתן אלתרמן "עוד חוזר הניגון", באשר להצעת החוק שב והבהיר כי הגיע הזמן לשים סוף למסלול הייסורים שעוברים הצרכנים שרוצים לסיים התקשרות, וכמו שהם מקבלים מסלול VIP בכניסה צריך לאפשר להם אותו גם ביציאה. ח"כ יואל חסון הוסיף כי המטרה של הצעת החוק היא לייעל את היכולת של הצרכן לבטל עסקה ולסיים התקשרות.

כלכלן המועצה לצרכנות, גיל ברגפרוינד, אמר כי המועצה מקבלת תלונות רבות מצרכנים שעדיין מתקשים להתנתק מחברות הסלולר והתקשורת. הוא הציע לחייב אותן לבטל עסקאות באתר האינטרנט שלהן, ואף הציע כי החברות יחויבו לשלוח אישור כי הודעת הביטול התקבלה. נציגת משרד התקשורת, בת שבע נחמיה, אמרה בתגובה כי כבר כיום חברות הסלולר מחויבות לאפשר ביטול באמצעות טופס מקוון ומחויבות לתעד את מועד בקשת הניתוק. היועצת המשפטית של הרשות לצרכנות וסחר הוגן, עו"ד חנה טירי, אמרה כי אם החברות יחויבו לשלוח אישור על הודעת הביטול הדבר ישאיר את הצרכן כשבוי בידיהן. שכן במקרה כזה אם לא ישלח האישור הביטול עשוי לא להיכנס לתוקף. היא הסבירה כי הצרכן יכול לשמור את ההודעה כראייה, וחובת ההוכחה במקרה כזה תעבור לבעל העסק, שיהיה חייב לבצע את הביטול תוך 3 ימים מרגע המשלוח. היו"ר כבל אמר כי היום הצרכנים מספיק מתוחכמים ומסוגלים לשמור את תיעוד הבקשה, בצילום מסך, בהקלטה, בשמירת הודעת המייל ועוד.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

היועצת המשפטית של התאחדות משרדי הנסיעות ויועצי התיירות, יעל טבק, אמרה כי אפשרות הביטול בהודעה בעל-פה יעמיד את סוכני הנסיעות בבעיה מול חברות התעופה, שדורשות אסמכתה בכתב. כמענה לכך הסכימו היו"ר כבל וח"כ חסון להסמיך את שר הכלכלה לקבוע בתקנות, באישור ועדת הכלכלה, מקרים מיוחדים בהם הודעת הביטול תימסר בדרך אחרת. עו"ד שירלי קציר, המייצגת את חברת התעופה פגסוס שלה אין נציגות בישראל, ביקשה שהוועדה תבהיר שהחוק לא חל על אתרי אינטרנט זרים, אלא רק על אתרים ישראלים. היו"ר כבל וח"כ חסון דחו בתוקף את הדרישה, הם אף מתחו ביקורת על נציגי חברות התעופה שניסו לטעון טענות רבות נוספות ולעכב את אישור ההצעה.

לפי ההצעה שאושרה, ניתן יהיה לבטל עסקאות בשיחת טלפון למוקד השירות או בהודעה בעל-פה במקום העסק, למעט מקרים בהם נקבע בחוק במפורש שהביטול יעשה בהודעה בכתב. עוד אושר לאפשר ביטול עסקאות בהודעה בדואר רשום, בדואר אלקטרוני, בפקס אם יש כזה לעסק, ובאינטרנט אם ניתן לבצע עסקאות אחרות עם בית העסק באינטרנט.

כמו כן אושר כי בהודעת הביטול יפרט הצרכן את שמו ומספר הזהות שלו, ובהודעה בעל פה יציין פרט זיהוי נוסף כפי שהוסכם מראש בינו לבין החברה. בנוסף לכך יחויבו בעלי העסקים להודיע לצרכן על דרכי הביטול בהבלטה ובאותיות ברורות וקריאות בעת חתימת העסקה או הספקת המוצר, לציין זאת בחשבונית או הודעת התשלום הנשלחת לצרכן ולפרסם זאת בדף הראשי של אתר האינטרנט של העסק. כמו כן נקבע כי העיצום הכספי שיוטל על מפרי החוק יעמוד על 22 אלף שקלים לתאגיד ו-7,000 שקל ליחיד. בנוסף לכך, אם בעל העסק המשיך לחייב את הצרכן הוא יוכל לתבוע פיצוי לדוגמה של עד 10,000 שקלים.

עוד יש לציין כי לפי החוק כיום, לאחר שליחת הודעת הביטול יצטרך בעל העסק להפסיק את החוזה ואת החיובים תוך 3 ימים עסקים, ובמקרה שההודעה נשלחה בדואר רשום ולא צוין בה מועד מאוחר יותר יכנס הביטול לתוקף לאחר 6 ימי עסקים מיום מסירת ההודעה למשלוח.

היו"ר כבל וח"כ חסון נענו לבקשת נציגות חברות התיירות והתעופה, וקבעו כי ההצעה תיכנס לתוקף 4 חודשים לאחר פרסומה ברשומות, על מנת לאפשר להן תקופת היערכות.

צילום: יצחק הררי, דוברות הכנסת
Back to top button
רוצה לקבל התראות על עדכונים חדשים? הירשמו לעדכונים באתר ותהיו תמיד מעודכנים בכל מה שקורה. לא כרגע כן אשמח