בריאותמבזקים

כ-1,100 בני אדם מתים מדי שנה כתוצאה מזיהום אוויר

ועדת הכלכלה של הכנסת, בראשות ח"כ איתן כבל, ציינה היום (שלישי) את יום הסביבה הבינלאומי ודנה בתוכנית הלאומית לצמצום זיהום אוויר מתחבורה. היו"ר כבל פתח את הדיון ואמר כי הנושא המרכזי שצריך לטפל בו לאלתר הוא זיהום האוויר מתחבורה, שהוא המרכזי מכולם וגורם לתמותה של אלפי אנשים מדי שנה. ח"כ דב חנין, שיזם את ציון היום בכנסת, אמר כי זיהום האוויר מתחבורה הוא קטלני. הוא קרא לקדם מהפכת תחבורה ציבורית ולהוציא משימוש את כלי הרכב המזהמים.

צילום: יצחק הררי, דוברות הכנסת

השר להגנת הסביבה, ח"כ זאב אלקין, אמר כי זיהום האוויר מתחבורה הוא אחד הסכנות הגדולות ביותר, וצריך לצאת נגדו במאבק ציבורי בלתי מתפשר. לדבריו, בישראל מתים כ-2,200 בני אדם כל שנה כתוצאה מזיהום אוויר, כאשר כמחצית מהם מתים כתוצאה מזיהום אוויר מתחבורה. "התמותה מזיהום אוויר מתחבורה היא פי 5 מההרוגים בכבישים", אמר. הוא הציג את תוכנית משרדו לטפל בכך ואמר: "לא נצליח בכך אם לא נקבל סיוע מהציבור, מהארגונים הסביבתיים ומהכנסת". אחד הנתונים המרכזיים שהציג השר הם כי רכבי הדיזל מהווים בישראל רק 20% מהנסועה, בעוד שהם אחראים על 90% מהזיהום. הוא הוסיף כי ניתן להתמודד עם הבעיה, שכן אפשר לספור את רכבי הדיזל הישנים ולהגיד שאסור להשתמש בהם. הוא ציין כי המשרד מעודד החלפת רכבי דיזל ישן לרכבי דיזל חדש בתקן יורו 6, מקדם תוכנית להגביל כניסת רכבים מזהמים למרכזי הערים ומפעיל תכניות תמרוץ שונות לגריטת רכבים מזהמים ישנים ולמימון התקנת מסנני חלקיקים. לדבריו, "המרכיב החשוב בתוכנית הוא התקנת מסנני חלקיקים ברכבים ישנים. יש 21 אלף רכבים כאלה והמטרה היא לפחית 30% מהזיהום מתחבורה עד 2022".

 

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

ח"כ מנואל טרכטנברג אמר כי צריך לשנות את מערכת המס כד שתייקר משמעותית את השימוש בדיזל ותוזיל את האלטרנטיבות הפחות מזהמות, וזה יביא לשינוי בהתנהגות. ח"כ יעל כהן פארן קראה להתמקד בטיפול בהפחתת הזיהום מתחבורה במרכזי הערים, והוסיפה כי משרד האנרגיה כשל בתפקידו בכך שלא הצליח לפתוח מספיק תחנות תדלוק ראויות לגז טבעי. מנהל מינהל הדלק במשרד האנרגיה, חן בר יוסף, אמר בתגובה כי יש כבר מרכז מוכן ל-22 תחנות, שמחכה רק למתווה הבלו. ח"כ כהן פארן השיבה כי "אם רוצים להעביר את המשק לגז טבעי צריך לדאוג שזה יקרה".

יו"ר מועצת המובילים והמסיעים, גבי בן הרוש, אמר כי יש לו בניסוי משאית אחת המונעת על גז, אולם זה לא משתלם להפעיל אותה כי טווח הנסיעה שלה הוא 300 קילומטר, בעוד שנסיעת התדלוק היא 120 קילומטר וההמתנה לתדלוק נמשכת 4 שעות. ראש תחום איכות האוויר באדם, טבע ודין, אריה וגנר, אמר כי הרכב שפולט הכי פחות מזהמים הוא הרכב שלא נוסע. "לא תהייה תקומה לזיהום אוויר מתחבורה במרכזי הערים ללא תוכנית הסטת נסיכות מהרכב הפרטי לתחבורה ציבורית", אמר.
היו"ר כבל סיכם ואמר כי הוא מצפה מהשר אלקין לקחת את המשרד צעד קדימה, ואף יותר מכך, בטיפול בזיהום האוויר מתחבורה. "יש לך הזדמנות לעשות מהפכה גדולה שתדובר רבות", אמר לו.

מצגת וועדת בכלכלה – יום הסביבה הבינלאומי 2017

[flipbook pdf="https://www.mivzaklive.co.il/wp-content/uploads/2017/06/מצגת-ועדת-כלכלה-יום-הסביבה-2017.pdf"]

Back to top button