מבזקיםצבא וביטחון

עצמאי ומשרת במילואים ? קבל פיצוי מהמדינה !

ועדת העבודה והרווחה של הכנסת אישרה היום (שלישי) פה אחד הסכם בין המוסד לביטוח לאומי לבין משרד הביטחון וצה"ל, לפיו התגמול למשרת מילואים עצמאי יגדל ב-25% (מעבר לתגמול אותו מקבל עצמאי בגין שירות מילואים כבר כיום, המבוסס על ממוצע שכרו ב-3 החודשים שלפני השירות). ההסכם קובע עוד כי הסכום הכולל של תגמולי המילואים לעצמאי לא יפחת מ-196 שקלים ליום, ולא יעלה על 1,441 שקלים ליום. עוד קבעה הוועדה כי התגמול יינתן רטרואקטיבית מיום 1 בינואר 2016. עלות יישום ההסכם היא 17 מיליון שקלים בשנה, והוא תקף לעשר שנים.

ועדת המילואים בביטוח לאומי החליטה באפריל האחרון לאשר הסדר עם משרד הביטחון, לפיו משרתי מילואים עצמאים יפוצו על אובדן הכנסות ופגיעה בעסק בזמן השירות. על פי ההסכם שנחתם בין המוסד לביטוח לאומי, לבין משרד הביטחון וצה"ל, אשר אושר היום גם בוועדת העבודה והרווחה של הכנסת, ישלם המוסד לביטוח לאומי למשרת המילואים העצמאי, פיצוי בשיעור של 25% מהכנסתו הממוצעת כעצמאי, וזאת בנוסף לתשלום תגמולי המילואים.

הנחת המוצא של ההסכם היתה כי משרתי מילואים עצמאיים נפגעים כלכלית הואיל והם אינם זכאים להחזר בגין הפסדי הכנסה עקיפים מעבר לאובדן ההכנסה השוטפת, ולפיכך סופגים הפסדים כדוגמת אובדן לקוחות, תשלומים שוטפים הממשיכים בתקופת המילואים ועוד.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

יש לציין כי ההסכם בין המוסד לביטוח לאומי, לבין משרד הביטחון, חייב אישור וועדת העבודה מכוח סעיף 9 לחוק הביטוח הלאומי התשנ"ה-1995.

שר הביטחון אביגדור ליברמן התייחס להסכם התגמולים למשרתי מילואים עצמאיים ואמר: "אני מברך על ההסכם שנחתם בין המוסד לביטוח לאומי לבין משרד הביטחון וצה"ל, לפיו התגמול למשרתי מילואים עצמאיים יגדל ב-25 אחוזים. מדובר בהישג חשוב, מאחר ואני רואה במערך המילואים את עמוד השדרה של צה"ל. משרתי המילואים, בוודאי העצמאיים שבהם, מתגייסים לשירות במהלך השנה, כשהם מסכנים לא אחת את מקור פרנסתם, וזה דבר שאינו מובן מאליו. אם לא נדע לתגמל אותם ולהוקיר להם תודה, במעשים ולא בדיבורים, נאבד את הטובים ביותר שלנו. היום עשינו צעד נוסף ומשמעותי לחיזוק מערך המילואים וחיזוק משרתי המילואים העצמאיים. אני מבקש להודות לכל מי שסייעו להגיע לחתימת ההסכם הזה".

יו"ר הוועדה, ח"כ אלי אלאלוף (כולנו), אמר בדיון: "זהו הישג נפלא, המשפר באמת את מצבם של משרתי המילואים העצמאים. זהו נדבך נוסף בחיזוקם של העצמאים, החשובים כל כך לכלכלת המדינה".

ישי פולק, יו"ר וועדת המילואים בביטוח הלאומי מתוקף תפקידו כמנכ"ל התאחדות האיכרים ציין כי "כחייל וכמפקד במילואים, אני חשוף באופן שוטף לבעיות משרתי המילואים העצמאיים אשר במשך שנים ארוכות הופלו לרעה ביחס לשאר אוכלוסיות משרתי המילואים. עם מינויי ליו"ר הוועדה, פעלתי לשינוי הגישה בוועדת המילואים בביטוח הלאומי וביחסי הגומלין בין חבריה. אני שמח שזכיתי לעמוד בצומת משמעותי שאפשר לי, למצות ולמקסם את ההליכים שנדרשו לתיקון עוולה היסטורית זו ולסייע למשרתי המילואים בכלל ומשרתי המילואים העצמאיים בפרט. אני בטוח שעם שינוי הגישה ויחסי הגומלין בין כל המערכות הרלוונטיות, נוכל להמשיך ולקדם את תגמול משרתי המילואים".

ישי פולק, יו"ר וועדת המילואים בביטוח הלאומי ומנכ"ל התאחדות האיכרים | צילום: יח"צ

ח"כ עפר שלח (יש עתיד), מיוזמי הצעת חוק בנושא, בירך על אישור ההסכם ואמר: "המאבק הזה ארך עשר שנים, למרות ההסכמות הנרחבות. אגף התקציבים במשרד האוצר העריך את עלות ההסכם בכ-100 מיליון שקלים בשנה, וסירבתי לקבל את ההערכה הזאת. הוכחתי שמדובר בעלות נמוכה בהרבה. טוב שאגף התקציבים שומר על הקופה, אבל לא תמיד המספרים שלהם מדויקים". ח"כ שלח ביקש להודות לשר הביטחון ליברמן על קידום ההסכם. לדבריו הצטרף ח"כ יואב קיש (הליכוד), אף הוא מיוזמי הצעת חוק בנושא: "יש רוח מפקד במשרד הביטחון ורואים אותה. מטרת ההסכם אינה סיוע לעצמאים החזקים, אלא לאלה החלשים יותר. זו חשיבה נכונה והגיונית, המכירה בעומס המיוחד והנוסף שחל על משרתי מילואים עצמאים".

נשיא להב (לשכת ארגוני העצמאים בישראל), רועי כהן אמר: "זהו שינוי תפישה כלפי עולם העצמאים, המתבצע תודות לעיקשותו של יו"ר הוועדה ח"כ אלאלוף. טוב שמתקנים את העיוות ההיסטורי ויש מי שחושב על העצמאים, אשר עוזבים את העסק ולא חוזרים לחממה של שכירות בתום שירות ממושך, אלא צריכים להשלים פערים מול לקוחותיהם".

"חברים עצמאים שלי ששירתו במילואים פשטו רגל ונכנסו לחובות" אמר בדיון נציג קבוצת המילואימניקים העצמאיים, יוחנן קפלינקוב והוסיף "הם נאלצו להוציא פטורים ממילואים כדי להציל את עצמם והעדיפו אוכל לילדים על פני תרומה למדינה. באמצעות ההסכם הזה המדינה אומרת לנו: אנחנו מוקירים אתכם, לא רק במילים אלא במעשים".

ארכיון | צילום: דובר צה"ל
ארכיון | צילום: דובר צה"ל

Back to top button