טכנולוגיהמבזקיםתנועה ותחבורה

מכוניות מדברות ומעופפות – העתיד כבר כאן

חברות יצרני הרכב הגדולות בעולם שוקדות בשנים האחרונות, על יכולות דמיוניות שיאפשרו לכלי הרכב לדבר עם הכביש וביניהם, ובין היתר שיהיו מסוגלות לעופף. אבל האם המציאות של היום בנויה לכל הטכנולוגיה הזאת ? לא בטוח !

מאת: דותן גבאי

מכוניות או חלליות ?

דגם ראשוני של רכב אוטונומי תוצרת ניסאן מוטורס, ז'נבה, מארס 2014 Geneva Motor Show

בשנים האחרונות נראות המכוניות בעולם מתחילות להידמות למעין חלליות עם גלגלים. חברות יצרני כלי הרכב מאמצות את מיטב המוחות בכדי להגיע לטכנולוגיה הבאה שתדהים את העולם. עד לפני כמה שנים חשבנו שמכונית ממונעת בעזרת חשמל זהו משהו דמיוני, אך מהר מאוד השוק הוצף במכוניות כאלה והיום ניתן לראות אותן בכל מקום. שלא נדבר על מכוניות שמסוגלות לנסוע לבד ללא עזרת בן אנוש – מכוניות אוטונומיות.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

המכונית האוטונומית הראשונה פותחה על ידי חברת גוגל שהציגה לעולם את הפלא הטכנולוגי בשנת 2014. מי שניהל את המיזם היה מהנדס בחברה בשם סבסטיאן ת'ראן. המכונית שהוצגה מסוגלת לנווט עצמה ללא מגע יד אדם ויודעת להתמודד עם מכשולים הניצבים בפניה ללא כל עזרה של גורם נוסף.

סורקים ומשדרים – המכונית האוטונומית

המכונית האוטונומית מצוידת במצלמות וסורקי לייזר קדמיים ואחוריים המאפשרים לה תנועה תחת תצוגה תלת ממדית. בין היתר הסורקים משדרים למחשב הנמצא ברכב אודות תמרורים, צמתים, מבנים קבועים ועצמים דוממים. צוות המפתחים בחברת גוגל ציינו כי מכוניות אלה יהיו הרבה יותר בטוחות ממכוניות שנהוגות על ידי בני אנוש. אך בעניין זה אנו מטילים ספק.

אנשי אבטחת מידע בעולם ציינו מנגד כי הטכנולוגיה של מכוניות מתקדמות אלה פועלות בעזרת רשת האינטרנט ותקשורת בין מחשבים. ככל שהעולם הטכנולוגי מתקדם כך גם הסכנות בעולם המבוסס על תקשורת ממוחשבת. אנשי צבא בעולם מתחברים להסבר זה שאופי המלחמות בעולם קיבלו תפנית וכיום עולם הסייבר הוא שיכריע את המלחמה.

מלחמת סייבר שתשתלט על התחבורה

אם ניקח סיטואציה שבעוד מספר שנים יהיו מכוניות כאלה שינוע בעולם בעזרת טכנולוגיה ממוחשבת ניתן להסיק כי בשעת מלחמה יהיו פצחנים (האקרים), מטעם מדינות שיפעלו בכדי להשתלט על המכוניות והתחבורה במדינה עמה הם נלחמים. כולם מבינים שמצב כזה של מלחמה בין 2 מדינות, והסכנה שמדינה אחרת יכולה להשתלט על התחבורה של השנייה, עלול להביא לכאוס מוחלט ואסון לאומי. זאת עוד מבלי שדיברנו על מכוניות שיהיו מסוגלות לטוס. מישהו מתאר לעצמו מה יקרה שמכוניות יתחילו ליפול עלינו מהשמיים ? בינתיים מדברים על כל טכנולוגיה בנפרד ומכונית שתהיה מסוגלת לטוס כן תהיה נשלטת על ידי אדם שיעמוד מאחורי ההגאים.

מכונית מעופפת – העתיד כבר כאן

בשנים האחרונות, והנתון בישראל מבהיל עוד יותר, ישנה עלייה חדה בכמות תאונות הדרכים כשהגורם המוביל הוא "הגורם האנושי". מחקירות שלאחר התאונה עולה תמונה מדאיגה של שימוש בטלפון נייד בזמן נהיגה והסחת הדעת של הנהג. משתמשי הדרך ערים למלחמה המתנהלת בכבישים מידי יום. על הנהגים שלא יוותרו כשתנסו להשתלב לנתיב, על נהגים חסרי סבלנות שיעקפו בכל דרך ובכל מצב ועל כאלה שחוקי התעבורה הם רק המלצה בשבילם ולא ממש חוק מחייב. כשלוקחים את כל התמונה הזו לעתיד כשמכוניות יהיו מסוגלות לעוף נקבל תמונה הרבה יותר מדאיגה מהמצב כיום. תאונה במרומים כבר עלולה להיות אסון כבד הרבה יותר עם הרוגים "חפים מפשע" הנמצאים על הקרקע.

גם בשמיים יש גבולות

עד שנגיע ליום הזה שמכוניות יתחילו להתעופף, וזה לא נראה עתיד רחוק כל כך, כדאי שנתחיל לאמץ תרבות נהיגה יותר סבלנית ואחראית כי בשמיים, כפי שציינו, נצטרך לנהוג אחרת.

Back to top button