חדשות הארץמבזקיםפוליטי / מדיני

נשיא המדינה נשא היום דברים בטקס השבעת שופטים שהתקיים בבית הנשיא

נשיא המדינה ראובן (רובי) ריבלין נשא דברים היום (שלישי) בטקס השבעת שופטים שהתקיים בבית הנשיא. בטקס הצהירו אמונים בפני נשיא המדינה השופט סלים ג'ובראן שמונה למשנה לנשיאת בית המשפט העליון והשופטים ג'ורג' קרא ודוד מינץ המתמנים לשופטים בבית המשפט העליון. עוד נשאו דברים בטקס, שרת המשפטים איילת שקד, נשיאת בית המשפט העליון השופטת מרים נאור ובשם השופטים המתמנים, השופט סלים ג'ובראן. כמו כן השתתפו באירוע חברי הוועדה לבחירת שופטים, נשיאי בתי המשפט, השופטים המתמנים ובני משפחותיהם, והשופט אליקים רובינשטיין, משנה לנשיאת בית המשפט העליון שפרש היום מתפקידו.

הנשיא הודה למשנה לנשיאת בית המשפט העליון אליקים רובינשטיין המסיים את תפקידו, על שנים רבות של עבודה מסורה ואמר: "עיניך ראו רבות וחכמתך מצאה את דרכי הצדק, הדין והרחמים גם כשהללו הסתתרו בסבך משפטי עבות. בטוחני כי עוד תמשיך ותתרום מכוחך לעם ישראל ולמדינת ישראל".

הנשיא התייחס לסוגיית הותק (הסיניוריטי) לקראת מינוי הנשיא הבא של בית המשפט העליון, אשר שבה ועומדת בימים האלה בליבו של הפולמוס הציבורי ואמר: "חוק השופטים שנחקק בשנת התשי"ג, הותיר בעמימות את פרטי הליך מינויו של נשיא בית המשפט העליון. גם חוק בתי המשפט שנחקק תחתיו בשנת תשמ"ד לא קבע מסמרות בעניין זה והפנה לחוק יסוד השפיטה ובחוק יסוד: השפיטה, שאף הוא נחקק בשנת תשמ"ד, נקבע כי דרך מינויו של נשיא בית המשפט העליון יוסדר בהוראות חוק, כפי שנקבע לגבי שורה ארוכה של נושאים שעל פי אופיים אין מקומם בחוק יסוד. אלא שחוק בעניין זה טרם נחקק כמובן. דומני, שלא היה זה במקרה. הרשות המחוקקת חששה מלחדור לתחומה של הרשות השופטת, כל עוד אין חקיקה המסדירה באופן ברור את הגבולות בין הרשויות וכך כנסת ישראל לא באה לאורך עשרות שנות פעילותה להכרעה בסוגיה זו. היא לא הכריעה ששיטת הסניוריטי היא שיטה טובה, היא לא הכריעה ששיטת הסניוריטי היא שיטה לא טובה, היא בחרה לא להכריע. כתוצאה מחוסר הכרעה זה נותרה והתקבעה מסורת מקובלת שבה מינויו של נשיא בית המשפט נקבע על פי שיטת הותק, או 'הסניוריטי'. ויש לומר, שיטת הסניוריטי פעלה היטב עד היום, ועל כך יעידו נשיאי בית המשפט ונשיאותיו, כולם וכולן, מן המעולים שבשופטי ישראל. אם כי, ניתן בהחלט לדמיין כי שיטת הסניוריטי תוביל חלילה בעתיד, למינוי שעליו לא תהיה תפארתו של בית המשפט".

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

"לא פעם ולא פעמיים, קראתי לקבוע בחוק גבולות ברורים ומבוררים בין הרשות המחוקקת לרשות השופטת, אולם מעולם לא בא הדבר לידי גמר," אמר הנשיא והדגיש: "ומה היום? היום אנו ניצבים בפני מצב שבו פעם אחר פעם נולדים עימותים בין הרשות המחוקקת לרשות השופטת ובין אלו לרשות המבצעת והציבור עומד נבוך על הדרך והצורה בה מתנהל הוויכוח. המבוכה הזו פוגעת באמון הציבור בכל המערכות גם יחד ואת הפגיעה הזו באמון הציבור יהיה קשה מאד לתקן. שומה על כולנו, שופטים, מחוקקים, וחברי ממשלה כאחד, לנקוט משנה זהירות באופן התנהלותנו".

בסוף דבריו אמר הנשיא: "עיני כולנו נשואות אל מערכת המשפט לזרועותיה וצביון הדיון המתנהל על דרכי עבודתה, מוכרח תמיד לשמור על כבודה וכבודנו. יקיריי כבוד השופטים המתמנים, ג'ורג' קרא, דוד מינץ, וסלים ג'ובראן: למדו היטב, דרשו משפט, שפטו יתום, ריבו אלמנה".

מדבריה של שרת המשפטים איילת שקד בטקס: "לעתים, לצערי הרב, השיח החברתי מצטמצם לתבניות צרות ונעדר עומק. ימין מול שמאל, אקטיביזם מול שמרנות, בני אור ובני חושך. אני כופרת בכך. אינני מעוניינת ברשות שופטת רפה האומרת הן לשלטון הנבחר. אני שואפת לבית משפט המהווה חומת מגן בהגנתו על זכויות הפרט, אך בד בבד מכיר במורכבותו של המשטר הדמוקרטי ופועל בצניעות בתחומים שאינם בשטח סמכותו.

השרה הוסיפה ואמרה: "אני מבקשת לראות בית משפט המממש באופן מלא ומשמעותי את תפקידיו וחובותיו, אך מאפשר גם לשתי הרשויות האחרות לפעול לצדו, במלוא סמכויותיהן, ולשרת יחד איתו את אזרחי מדינת ישראל שביקשו לעצב את ענייניה של מדינת ישראל באמצעות נבחרי הציבור אותם בחרו. אם בעבר, השקפת עולמו של השופט ועולם הערכים אותו הוא מייצג לא היוו בפועל מרכיב משמעותי בבחירת שופטים לבית המשפט העליון, הרי שלאחר התהליך שעבר הבית הזה, אין זה נכון לדון בבחירת שופטים כאילו לא היו דברים מעולם; משל היינו בתנאי מעבדה סטריליים".

נשיאת בית המשפט העליון השופטת מרים נאור נשאה דברים בטקס ואמרה: "חילופי הדורות בבית משפט העליון אין בהם לשנות את תפקידו של בית המשפט בדמוקרטיה הישראלית. בסופו של יום, זהו טבעה של היצירה השיפוטית. כל דור נהנה מפירות עמלם של הדורות שקדמו לו, ומתבסס על הפסיקה הענפה שנפסקה זה מכבר, וכל דור עמל אף הוא ומוסיף נדבך נוסף לבניין, ועל פסיקותיו יתבססו הדורות הבאים אחריו. מלאכת השפיטה היא פעולת מתמשכת, ובית המשפט ימשיך לצעוד לאורה של המסורת השיפוטית ארוכת השנים. לעיתים תוך שינוי: בהשתנות העתים משתנות גם החפיפות. כשופטים כוחנו מוגבל, אין לנו אלא את המחלוקת שהובאה בפנינו. אולם את תפקידנו נמשיך לעשות בלא מורא".

בשם השופטים המתמנים, השופט סלים ג'ובראן, אמר בטקס: "כעת מצויים אנו כבר בשנת השבעים למדינת ישראל, אשר חרטה על דגלה בהכרזת העצמאות ולאחר מכן בחוקי היסוד, את היותה "מדינה יהודית ודמוקרטית". בפני המדינה עומדים אתגרים רבים וחשובים, ואחד מהם הוא נושא "השוויון", ועל כך תרשו לי לומר מספר מילים בעניין המאבק של הציבור הערבי-ישראלי לשוויון. אכן, יש התקדמות בנושא, אך עדיין עוד ארוכה הדרך".

תמונת ארכיון
Back to top button
רוצה לקבל התראות על עדכונים חדשים? הירשמו לעדכונים באתר ותהיו תמיד מעודכנים בכל מה שקורה. לא כרגע כן אשמח