חדשות הארץמבזקיםמשפטי/פלילי

עונשי מאסר לבכירים לשעבר בחברת החשמל

בית המשפט המחוזי בת"א גזר היום את דינם של 5 בכירים לשעבר בחברת החשמל, במסגרת הפרשה הידועה כ"פרשת סימנס-השוחד בחברת החשמל", לאחר שהודו והורשעו בכתב אישום מתוקן במסגרת הסדר טיעון בעבירות שוחד, מרמה והפרת אמונים והלבנת הון שבוצעו בשנים 2002-2001, כל אחד לפי חלקו בעבירות.

על דוד קון נגזרו 45 חודשי מאסר לריצוי בפועל, עונש נוסף של  מאסר על תנאי, חילוט בסך מיליון ש"ח וקנס נוסף בהיקף של 450 אלף ש"ח. קון שימש כמשנה למנכ"ל חברת החשמל, והורשע בלקיחת 500 אלף דולר מסימנס כתשלומי שוחד הקשורים לתפקידו ודרישת תשלום נוסף. כספי השוחד הופקדו עבורו במזומן בכספת באנגליה.

על יונה שוויצר נגזרו 29 חודשי מאסר לריצוי בפועל, עונש נוסף של  מאסר על תנאי, חילוט בסך 200,000 ש"ח וקנס נוסף בהיקף של 80 אלף ש"ח. שוויצר שימש כמנהל האגף לתכנון הנדסי, הורשע בלקיחת 200,000 דולר מסימנס כתשלומי שוחד הקשורים בתפקידו, שהועברו לחשבון בשוויץ בשליטת חברו.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

על יעקב (יאשה) חאין נגזר עונש של 24 חודשי מאסר, וזאת לאור נסיבות אישיות חריגות. בנוסף גזר בית המשפט על חאין עונש של מאסר על תנאי וחילוט בהיקף 1,160,000 ש"ח. חאין, ששימש בתקופה הרלוונטית כסגן מנהל אגף הייצור וכיהן כמשנה למנכ"ל חברת החשמל עד לשלהי 2014, הורשע בלקיחת 290,000 דולר מסימנס כתשלומי שוחד הקשורים בתפקידו, שהועברו לחשבונו בשוויץ.

על חיים ברנר נגזר עונש של 33 חודשי מאסר בפועל, מאסר על תנאי וחילוט בגובה 1,700,000 ש"ח. ברנר, ששימש כסגן מנהל באגף לתכנון הנדסי, הורשע בלקיחת 430,000 דולר מסימנס כתשלומי שוחד הקשורים בתפקידו, שהועברו לחשבונו בשוויץ, ודרישת תשלומים נוספים.

על צבי אייל נגזר עונש של 28 חודש מאסר בפועל, מאסר על תנאי וחילוט בגובה 1,040,000 ש"ח. אייל, ששימש כמנהל מחלקה באגף לתכנון הנדסי, הורשע בלקיחת 260,000 דולר מסימנס כתשלומי שוחד הקשורים בתפקידו שהועברו לחשבונו בשוויץ.

כזכור, במסגרת הפרשה ולצד הגשת כתב האישום כנגד הנאשמים, התקשרה המדינה עם חברת SIEMENS AG (סימנס העולמית) בהסדר מותנה, במסגרתו הודתה סימנס העולמית במתן שוחד לבכירי חברת החשמל ושילמה סך של 160 מיליון ש"ח לקופת המדינה, וכן, בין היתר, מונה מפקח חיצוני על עסקיה בישראל שתפקידו לבקר את הטמעת תרבות הציות בכל הנוגע לעבירות שוחד בתאגיד. התיק כנגד חברת סימנס ישראל עודנו מתנהל.

ביהמ"ש קבע בהחלטתו כי: "הפרשה שלפנינו חמורה כמעט בכל קנה מידה, ומלמדת על תרבות של שחיתות עמוקה אשר פשתה בחברת החשמל בדרגים הבכירים ביותר. החלטות הנוגעות למכרזים בהיקפים של מאות מיליוני דולרים, אשר להן השלכות ציבוריות וחברתיות משמעותיות, התקבלו בצילם של תשלומי שוחד בסכומים גבוהים אשר שילמה חברת סימנס באופן שיטתי לגורמים בכירים בחברת החשמל, אותה סימנה כבעלי השפעה… הציבור מצפה כי שלוחיו ועובדיו יתנהלו ביושר, בהגינות ומבלי שיעשו דבר וחצי דבר לטובת האינטרסים הפרטיים שלהם. העובדה שהנאשמים תרמו, כל אחד בנפרד, להשחתת השירות הציבורי בכלל והשדרה הניהולית של חברת החשמל בפרט, על מנת לשרת אינטרסים פרטיים של חברה מסחרית – היא חמורה ביותר."

עוד ציין ביהמ"ש בקשר להיקף הפרשה כי "בהיבט זה פרש כתב האישום מעין "מפעל שוחד" שהפעילה סימנס במדינת ישראל, באמצעותו שילמה סכומי כסף משמעותיים לגורמים רבים ובהם הנאשמים כמפורט בכתב האישום. להדגיש כי התנהלות סימנס לא מוצתה בכתב האישום שבפניי, אלא ניכרת גם בכתב האישום שהוגש נגד דן כהן".

מפרקליטות מחוז ת"א (מיסוי וכלכלה) נמסר כי: "בית המשפט גזר היום את דינם של שורת מנהלים בכירים אשר היו מעורבים בפרשיית שוחד חמורה ונרחבת בחברת החשמל, במסגרתה קיבלו לידיהם סכומי כסף גבוהים בעבור השפעה על מכרזים בהיקף של כ- 2.5 מיליארד ש"ח. הנאשמים נקטו בפעולות שונות בכדי להסוות את מעשיהם, בין היתר תוך שימוש בכספות וחשבונות קש בבנקים זרים. לאחר חקירה מאומצת ומורכבת שהובילה להגשת כתבי אישום הודו הנאשמים בעבירות במסגרת הסדר טיעון. גזר הדין שניתן היום מעיד כי העונש בצד עבירות שוחד ושחיתות המבוצעות בידי עובדי ציבור הינו מאסר בפועל מאחורי סורג ובריח, גם בחלוף שנים מביצוע העבירות."

תמונת ארכיון
Back to top button