העולם הערביחדשות הארץמבזקים

20 שנה חלפו מאז מבצע ההתנקשות של המוסד שכשל

ארגון חמאס מציין היום (שני) את יום השנה ה-20 לניסיון ההתנקשות בחאלד משעל בבירה הירדנית עמאן ב -25.9.97. ניסיון החיסול כשל בעקבות תקרית דיפלומטית שאילצה את ישראל לשלוח לירדנים חומר נוגד לרעל שהותז על משעל וחייו ניצלו.

ההחלטה למבצע החיסול התקבלה לאחר שב-30 ביולי 1997 אירע פיגוע בשוק מחנה יהודה, שני מחבלים מתאבדים שהתחפשו לחרדים פוצצו חומרי נפץ ומסמרי וגרמו למותם של 16 ישראלים ו-178 נפצעו. המחבלים המתאבדים זוהו ביום שלמחרת הפיגוע כחברי ארגון הטרור חמאס וראש הממשלה בנימין נתניהו החליט לאחר התייעצות עם הקבינט המדיני-ביטחוני שיש לפגוע במנהיגי חמאס בתגובה. לראש הממשלה הוצעו על ידי המוסד מספר יעדים לחיסול ובהם, מוסא אבו מרזוק וחאלד משעל. נתניהו בחר לחסל את אבו מרזוק אך אנשי המוסד הזהירו אותו כי אבו מרזוק הוא אזרח אמריקני פעיל חמאס (קיבל אזרחות אמריקנית במהלך לימודיו, הנדסה תעשייתית בעת שהותו בארה"ב) ופגיעה באזרח אמריקני שהשלטונות מסרבים להסגיר, עלולה לדרדר את היחסים עם ארצות הברית. בשל כך נתניהו החליט לוותר ולעבור ליעד הבא – חאלד משעל.

חוליית המבצעים של המוסד "יחידת כידון" החלה בתכנון מבצע ההתנקשות וביצעה איסוף מודיעין ותרגול . ראש הממשלה דרש כי ההתנקשות תהא שקטה ככל שניתן ושלא תעורר תשומת לב גדולה. בשל דרישתו, הציע חבר היחידה, ד"ר לביוכימיה להשתמש בחומר כימי בתרכובת של סם הרדמה מסוג פנטניל שהשפעתו עם מגע העור תהא קטלנית ותביא בזמן קצר למות של משעל. התוכנית הייתה ששני סוכני מוסד יצמדו למשעל ברחוב כשאחד מהם יפתח בסמוך אליו פחית עם משקה תוסס שנוערה ובאותו הזמן הסוכן השני יתיז עליו את החומר הקטלני. התוכנית אושרה וסוכני המוסד החלו לתרגל את התוכנית שוב ושוב ברחובות תל אביב על מנת לבחון את תגובת העוברים והשבים לסיטואציה כזאת.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

ב-4 בספטמבר 1997, תוך כדי ההכנות של אנשי המוסד להתנקשות במשעל אירע פיגוע נוסף במדרחוב בן יהודה בירושלים בו נהרגו חמישה בני אדם ומאות נפצעו. ראש הממשלה בעקבות הפיגוע וחברי הממשלה דחקו במוסד להוציא אל הפועל את ההתנקשות בהקדם האפשרי.

בבוקר של יום ה- 25 בספטמבר 2017 יצאו שני חברי 'יחידת כידון' של המוסד למבצע ההתנקשות בעמאן בירת ירדן כשהסוכנים משתמשים בדרכונים קנדיים תחת השמות שון קנדל ובארי בידס. השניים שהגיעו לעמאן שכרו חדר במלון אינטרקונטיננטל. יש לציין כי בזמן ההכנות למבצע ביצעו הסוכנים מעקב אחד אחרי משעל כשהיה בדרכו מהבית למשרד. הצוות לא ידע כי מידי פעם נוהג משעל ללוות את ילדיו לבית הספר וכך היה באותו היום של ההתנקשות מבלי שהסוכנים ידעו על כך. הם עקבו אחר הרכב של משעל כשילדיו ישובים במושב האחורי אך הסוכנים לא ידעו על הימצאותם ולא הבחינו בהם מאחר וחלונות הרכב היו כהים.

כשהתקבל העדכון על הגעתו של משעל למשרדי החמאס, החלו הסוכנים להתקרב לעברו וצעדו אחריו לכיוון המשרד, ברגע מסוים בתו של משעל פתחה את דלת הרכב שהיה אמור להסיע אותה לבית הספר והיא רצה לעברו תוך שהיא צועקת לו אבא, אבא. הנהג של משעל רץ לעברה בעוד שהסוכנים ממשיכים לנוע לעברו של משעל מבלי שהם יודעים על המתרחש. אחד הסוכנים הכין את הרעל בעוד השני מנסה לפתוח את פחית המשקה אך ללא הצלחה, בשלב זה משעל שמע את צעקות ביתו סובב את ראשו והחומר הקטלני שהיה מכוון לעורפו ניתז לעברו ופגע באוזנו. משעל הבין מיד כי מדובר בניסיון לחסלו והחל לרוץ לעבר מכוניתו בעוד שהסוכנים רצים לעבר רכב המילוט אותו השכירו מבעוד מועד. במהלך מנוסת הסוכנים הבחין במקרה, פעיל חמאס מחמד אבו סייף, שהיה בעברו לוחם במוג'אהדין באפגניסטן במתרחש והחל במרדף עם רכבו אחר רכב המילוט של הסוכנים, תוך שהוא רושם את מספר הרישוי. בשלב מסוים עצרו הסוכנים את רכבם והחלו להימלט רגלית, אבו סייף הצליח להגיע אליהם והתנפל עליהם אך אילו השתלטו עליו והכו אותו, רבים שהבחינו בתקיפה התקהלו סביבם וניסו לעזור לאבו סייף. שוטר ירדני שהוזעק למקום חילץ את הסוכנים מההמון ולקח אותם לחקירה בתחנת המשטרה לבירור נסיבות המקרה, במהלכה נעצרו השניים.

הסוכנים יצרו קשר טלפוני עם חברי היחידה במוסד וטענו באוזני המשטרה הירדנית כי הם תיירים קנדיים שהותקפו ללא כל סיבה. לתחנת המשטרה הוזעק קונסול קנדה בעמאן שהחל לתשאל את השניים בנוגע למעשיהם, לאחר בירור קצר עמם הודיע למשטרה הירדנית כי בוודאות אינם אזרחי קנדה. בעקבות המבצע שנכשל הורה ראש הממשלה בנימין נתניהו לראש המוסד דני יתום לקיים שיחה עם חוסיין מלך ירדן ואף הדגיש בפניו כי יעשה הכל ובכל מחיר כדי להשיב את הסוכנים ולהציל את חייו של משעל לבקשת הירדנים. בשיחה עם מלך ירדן סיפר לו ראש המוסד את כל האמת על מבצע ההתנקשות וזה בתגובה הודיע לו כי אם משעל ימות יוציא להורג את שני סוכני המוסד. לישראל לא נותרה ברירה והיא נאלצה להעביר לירדנים את הנוגדן בכדי להציל את חייו של משעל.

חאלד משעל
Back to top button