אינטרנטחדשות הארץמבזקים

"פייסבוק וגוגל גורמות לפגיעה אנושה בהמשך הדמוקרטיה"

האשמות רבות עולות מנבחרי העם על כך שהתקשורת מייצרת שקרים. הם מעלים את הטענות כלפי התקשורת ברשתות החברתיות במסווה של מסר נקי וישיר לעם, אך בואו לא נשלה עצמנו שהתקשורת דרך הפייסבוק היא חיובית.

נתניהו גילה את יכולת פייסבוק לעקוף את התקשורת המסורתית ולדבר למיליון אזרחי ישראל, כשהוא משתמש בפייסבוק כמגפון פרטי ומדווח ל-2 מיליון גולשים הרשומים בדף הפייסבוק שלו ולגולשים נוספים הנחשפים לשיתופים. מכיוון שפייסבוק מעוניינת רק בהגדלת רווחיה הנגזרים מהגדלת זמן השהיה של גולשים במערכת, היא אינה חוסמת תוכן ואף תורמות להפצת מסרים המפלגים את האוכלוסייה באופן תמידי. זאת האמת ואסור לנו להתכחש אליה, אם לא נשים לב למתרחש נתעורר יום אחד לפצעים חברתיים עמוקים יותר.

אילוסטרציה | קרדיט: pixabay

מנהיגים בכל העולם מנסים לנצל את הרשתות החברתיות על מנת לעקוף את אמצעי התקשורת ולגעת באנשים ללא מתווך. כך מנהיגים כמו טראמפ הצליחו להשפיע על המונים תוך כדי עיוות המציאות וללא כל אחריות על טיב המידע שהם מפיצים. לא רק שפייסבוק אינה בודקות את המידע המועבר, היא נותנת רוח גבית לפייק ניוז ולא לחינם. היא מרוויחה המון כסף מהדיונים הקולחים והשיתופים שמאפשרים לה לגדיל את כמות המודעות במערכת.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

בנוסף לתשתית הפצת התוכן הבעייתית, פייסבוק גם מתאמצת לבנות סביבה נעימה לגולש כדי שלא ימהר לעזוב וכך תוכל לחשוף אותו ליותר פרסום. לכן המערכת בוררת עבור כל אחד באופן אישי את התכנים שהוא נחשף אליהן וחש נוח איתם. האפקט הפרסונלי גרם לתדהמה אצל מחצית מאזרחי ארה"ב שנדהמו לגלות כי טראמפ נבחר לנשיא החדש. כיוון שפייסבוק הסתירה מהם את השיח הטראמפי שגעש ברשת בחודשים שלפני הבחירות. גם במהלך הבחירות האחרונות בישראל, המוני מצביעים (כולל כותב המאמר) נדהמו לגלות שחלק מחבריהם הטובים ביותר הצביעו לביבי, כי הם לא ראו על כך עדכונים בפייסבוק שזיהו את נטיותיהם הפוליטיות והציגו תמונה שקרית.

כלי התקשורת הם עסק שתכליתו היא לספר את האמת ולחשוף את הציבור להתרחשויות, אך מטרתו היא להרוויח כסף. כסף הוא הבונזו של כלב השמירה והפגיעה האנושה שפייסבוק וגוגל גורמות לכלי התקשורת יוצרת לפגיעה אנושה בהמשך הדמוקרטיה.

 

מאת: נדב שובל, מייסד ומנכ"ל Spot.IM

חברת Spot.IM עוסקת בפיתוח כלי רשת המסייעים לאתרי חדשות להעלות תגובות גולשים לכתבות וליצור דיון. פיתוחי החברה מותקנים ב- 5,400 אתרים פעילים, בניהם אתרי חדשות מהגדולים בעולם Forbes, Time, AOL, HuffingtonPost ועוד.

Back to top button