מבזקיםפוליטי / מדיני

מיליארדים מכספי הציבור נמחקו במשך השנים?

ועדת החקירה הפרלמנטרית להסדרי אשראי פתחה את דיוניה; היו"ר כבל: אנחנו יוצאים למסע לגלות איך ייתכן שמיליארדים מכספי הציבור נמחקו במשך השנים?

היו"ר כבל הודיע כי יקבע כללי אתיקה שיחולו על חברי הוועדה ודרש מהם שלא להיפגש עם בנקאים, גורמים עסקיים ולוביסטים מחוץ לכותלי הוועדה; ח"כ נחמיאס ורבין: מי שחושב שהכנסת מחפשת דם לא מבין דבר באחריות ציבורית – אף אחד לא רוצה לקום מחר בבוקר לעוד קריסה; ח"כ קיש: לא מחפשים לצלוב אף אחד – אך מצפים לשיתוף פעולה מלא של הבנקאים והרגולטורים

ועדת החקירה הפרלמנטרית להתנהלות המערכת הפיננסית בהסדרי אשראי ללווים עסקיים גדולים, בראשות ח"כ איתן כבל, התכנסה הבוקר לישיבתה הראשונה. בפתח הישבה נשא היו"ר כבל דברים ואמר לחברי הוועדה: "אנחנו יוצאים הבוקר למסע. במהלך המסע הזה נפגוש את האמת, אך גם את השקר. נפגוש את הכלכלה והמדיניות של גופי הרגולציה, הבנקים והגופים המוסדיים, אך גם את הפוליטיקה שבהם – ויש שם הרבה פוליטיקה. נפגוש באופן אישי את אלה שנתנו את הכסף – הבנקאיים בעבר ובהווה. נפגוש גם את אלה שהיו אמורים לשמור על הכסף – הרגולטורים המכהנים ואת אלה שכיהנו באותן השנים. הציבור יזכה לראות במו עיניו את ראשי המערכת הפיננסית, הציבורית והפרטית, נדרשים לספק תשובות על ההחלטות ותהליכי קבלת ההחלטות שלהם שהשפיעו על הכסף שלנו. המנדט שניתן לנו על ידי הכנסת הוא לבדוק את תהליכי קבלת ההחלטות והשיקולים שנשקלו מאז שנת 2003 בכל הנוגע לאשראי שניתן ללווים עסקיים גדולים, ואנחנו כולנו מתכוונים לעמוד במשימה".

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן
צילום: יצחק הררי, דוברות הכנסת

הוא הוסיף: נקיים תהליך ראוי, מקצועי, אחראי – עינינו וליבנו יהיו נתונים לאזרחים בלבד. אין בכוונתנו להגן לא על בנק כזה או אחר, לא על מפקח כזה או אחר ולא על רשות כזו או אחרת. נפעל בנחישות ובאומץ על מנת להגיע לאמת – מה קרה שם במשך כל השנים הללו? איך ייתכן שמיליארדי שקלים נמחקו בצורה הזו? אם לא נצליח לייצר תהליך ראוי, מקצועי ואחראי, שבסופו יש המלצות אופרטיביות שימנעו תופעות אשראי שליליות כפי שראינו – אז נכשלנו. אין בכוונתי ובכוונתנו להיכשל. בכוונתנו להצטיין ולהוציא תחת ידנו את התוצאה הטובה ביותר עבור הכלכלה הישראלית ועבור הציבור הישראלי". הוא הבהיר כי אם הוועדה תיתקל בחוסר שיתוף פעולה מצד הבנקאים או הרגולטורים, יבוצע תיקון חקיקה שיטפל בכך והוסיף כי הוועדה תזמן מומחים שונים, מארץ ומהעולם, וכן בעלי רגולטורים ובעלי תפקידים בבנקים ובגופים המוסדיים בעבר ובהווה. עוד אמר היו"ר כבל כי יקבעו כללי אתיקה שיחולו על חברי הוועדה, ודרש מהם שלא להיפגש עם בנקאים, גורמים עסקיים ולוביסטים מחוץ לכותלי ועדת החקירה.

ח"כ יואב קיש אמר כי היום יצטרפו לוועדה שני חברי כנסת נוספים, עיסאווי פריג' ומשה גפני והוסיף כי הוא מקווה שלא נזדקק להקים גם ועדת חקירה פרלמנטרית. "אם יתחיל מצעד של פופוליזם שקורה כשהמצלמות פתוחות אז אנחנו חוטאים לתפקידנו. אנחנו לא מחפשים לצלוב אף אחד. אפשר להשיג את אותו הישג בלי ההצגה התקשורתית ובלי לשרוף קשרים עם המגזר העסקי", אמר. הוא הוסיף כי להפוך את הבנקאים והטייקונים לאויבי העם זו טעות. "אנחנו כן נדרוש שיתוף פעולה מלא של רגולטורים ובנקאים, בעבר ובהווה, ואם זה יקרה לא נמשיך בחקיקה".

צילום: יצחק הררי, דוברות הכנסת

ח"כ איילת נחמיאס ורבין אמרה כי רוב המגזר העסקי בישראל זקוק לעזרה של הוועדה וכי מי שחושב שחברי הכנסת מחפשים דם לא מבין כלום באחריות ציבורית. לדבריה, "מי שמבקש לקרוא לוועדה 'ועדת פישמן' פשוט לא מסוגל לראות את מה שמוטל על הציבור ביום יום. וכן קריסתו של האיש הזה הייתה קריסה אחת יותר מדי, ואליו מצטרף לאחרונה לווה ענק שמחמת החקירה הפלילית המתנהלת נגדו לא אזכיר את שמו, שגם הוא עשוי להעמיד את הבנק ממנו הוא לווה במצב שבו חובו אבוד. אף אחד לא רוצה לקום מחר בבוקר לעוד קריסה".

צילום: יצחק הררי, דוברות הכנסת

ח"כ חיים ילין אמר: "המטרה היא לא לתלות אף אחד, אלא לבדוק מה הכשלים כדי שלא יחזרו על עצמם בעתיד". ח"כ רועי פולקמן הוסיף: "חברה מתוקנת וכלכלה בריאה תלויות באמון הציבור במערכת, והדבר הכי מהותי שאזרחי ישראל ידעו שהמערכת הציבורית עובדת בשבילם. אני רוצה שהאזרח ידע שהמערכת הבנקאית עובדת בשבילו ולא בשביל מקורבים ובעלי עניין". ח"כ דב חנין אמר כי הוא דוחה את הביקורת שנכתבה בעיתונים על הכנסת, והסביר כי נבחרי העם מסוגלים לחקור ולשאול שאלות רציניות בצורה אחראית, נקייה ושקופה לציבור. "אנחנו בתקופת מבחן היסטורית, או שיהיה כאן שלטון העם או שיהיה שלטון ההון", אמר.

ח"כ יגאל גואטה אמר כי "מטרת הוועדה למנוע הישנות הדבר בעתיד. אף אחד לא רוצה לצלוב אף אחד, אבל הייתי באמת לפחות רוצה לתלות את מי שגרם לדבר הזה לקרות. אנחנו קצת מבוהלים, מצדי שלא יהיה שידור בכלל אף אחד לא רוצה יחסי ציבור אבל לא יכול להיות שאנחנו נדבר פה רק על הנושא של למנוע את הישנות הדבר בעתיד. האנשים האלה צריכים להבין שאנחנו נבוא חשבון איתם. לא יכול להיות שלא נבוא חשבון עם מי שאחראי על הדבר הזה. לפישמן צריך להצדיע, הוא מהמר בכסף, הוא ביקש מהבנקים וקיבל. כל הכבוד שהצליח לשכנע אותם. אבל אנחנו רואים שהדבר בכל זאת חוזר על עצמו". היו"ר כבל ביקש להבהיר כי הוועדה לא מתכוונת לתלות איש, אך אם יחשפו דברים שצריך להעביר לבדיקת בעלי הסמכות זה ייעשה.
ח"כ עיסאווי פריג' אמר כי השאלה היא איך להבטיח שלא יהיו תספורות נוספות, והתשובה היא שאי אפשר להבטיח את זה. ח"כ רוברט אילטוב אמר שהוא בעד תחרות חופשית ורואה באירועים הללו פגיעה בתחרות החופשית, מאחר וקבוצה קטנה של אנשי עסקים מקבלים יתרון על המשק כולו.

צילום: יצחק הררי, דוברות הכנסת

בישיבה השתתפו גם חברות הכנסת סתיו שפיר ושלי יחימוביץ, שלא חברות בוועדת החקירה. ח"כ שפיר אמרה: "כבר שנים שהמשק הישראלי מנוהל לטובת המקושרים והמחוברים, ולא לטובת הציבור. הגיע הזמן שהאזרח הרגיל יהיה המחובר האמיתי". ח"כ יחימוביץ אמרה: "אנחנו עדים לשתי מדינות, אחת לבני תמותה רגילים ואחרת למורמים מעם, למקושרים להון. אי אפשר לקרוא להם בעלי הון כי אין להם הון, הם שליטי הון. יש להם פחות ממה שלנו יש כי אנחנו בחובות הרבה יותר קטנים מהם, אבל השליטה שלהם סותרת את הרעיון הדמוקרטי ומחזירה אותנו לפיאודליזם".

צילום: יצחק הררי, דוברות הכנסת

היו"ר כבל סיכם ואמר כי לקרוא לוועדת החקירה 'ועדת פישמן' זה עוול למה שהיא עושה ולכוונה לחקור את מה שקרה במשק מאז 2003 ועד היום. הוא הוסיף כי אינו חושש לעשות את כל מה שנדרש כדי שהוועדה תוציא מתחת ידיה את התוצאה הטובה ביותר. "אם נצליח לגרום לכך שאירועים כאלה לא יחזרו על עצמם ב-20 השנים הקרובות – עשינו את עבודתנו", אמר. הוא הבהיר כי לא יוותר על נוכחות חברי הוועדה בישיבות\ ומי שלא ישתתף בלמעלה ממחצית מהדיונים לא יוכל להשתתף בהצבעות. הוא שב והבהיר כי בכוונתו לקבוע כללי אתיקה שיחולו על חברי הוועדה וקרא להם שלא להיפגש עם הבנקים והלוביסטים מחוץ לוועדה.

Back to top button
רוצה לקבל התראות על עדכונים חדשים? הירשמו לעדכונים באתר ותהיו תמיד מעודכנים בכל מה שקורה. לא כרגע כן אשמח